Waarom verschuift het evenwicht in een reactie naar de endotherme kant bij temperatuurverhoging, en naar de exotherme kant bij temperatuurverlaging?

En hoe zie je in een reactie wat de endotherme en wat de exotherme kant is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.9K

Antwoorden (2)

Het gaat hier om evenwichten, niet zozeer om de reactie zelf; Er wordt uitgegaan van een situatie waarin een stof via een endo/exotherme eactie over kan gaan in een andere stof, en hierbij in balans is; Deze balans ontstaat als er per tijdseenheid evenveel reacties 'van links naar rechts' als omgekeerd plaats vinden. Dit is een kans berekening, welke gestuurd wordt door de hoeveelheid warmte energie welke beschikbaar is.

Door te verwarmen, is er meer energie beschikbaar, en zullen er per tijdseenheid per mol stof meer reacties plaats vinden die energie nodig hebben (Endotherme). immers: Er is meer energie beschikbaar. Dus verschuift het evernwicht naar de kant van de endotherme stof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je warmte toevoegd kan de endotherme reactie meer verlopen er is immers meer warmte (die nodig is) deze reageert dus meer en zal dus meer omgezet worden naar de exotherme stoffen oftewel meer stoffen rechts oftewel evenwicht naar rechts. Je kan niet weten welke endotherm is en welke niet zonder experimenten, toch kan je het wel raden bij sommige reacties verbranding reacties bijvoorbeeld. Reacties met zuurstof zijn dus in principe exotherm.