dit is te berekenen met een Kubieke (volumetrische) uitzettingscoëfficiënt formule.

even snel gezegt: ijzer wordt bij 1 graden verschil 12 micrometer korter/langer. ( op basis van 1 meter )

de eifeltoren is 317 meter hoog, dus wordt hij (12x317) 3804 micrometer groter/kleiner bij elke graden verschil.

zeg dat er ongeveer 30 graden verschil in zomer/winter is, wordt het ( 30x3804) 114120 micrometer.

dat lijkt veel, maar dat is gelijk aan 0.11 meter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niks, staal zet pas uit bij een warmte die hoger is dan een bepaalde temparatuur. En in de zomer moet de temparatuur wel heel hoog zijn wil de Eiffeltoren gaan uitzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lengteverschil is ongeveer 15 cm

Toegevoegd na 6 minuten:
De uitzettingscoefficient van staal en ijzer (de belangrijkste materialen van de toren) zijn ongeveer 12*10^-6.

Dus lijkt het eerder genoemde verschil van 15 cm een
realistisch uitkomst voor een toren van 317 meter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 1912 werd een interessant experiment uitgevoerd waarbij de thermische uitzetting van de Eiffeltoren werd gemeten. Het ene eind van een draad van invar werd aan een paaltje in de grond bevestigd en het andere eind aan een hefboom in een apparaat op de tweede verdieping van de Eiffeltoren. Die hefboom tekende met een schrijfstift de stand van de hefboom op een papierrol af. Bij 5 graden temperatuurstijging bewoog de hele verdieping een centimeter omhoog.

Reken nu maar,de hoogte van de Eiffeltoren is 320 meter en 75 centimeter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan het dan dat sommige bruggen (stel 15 meter lang, dus 1/20 van de Eiffeltoren) in Nederland bij een hete zomer soms niet dicht kunnen. Met een uitzetting van een halve centimeter?
Hij wordt nauwelijks langer door de hitte. Een recht stuk staal zet uit. Maar zo een ingewikkelde constructie zet naar alle kanten uit, terwijl alles met elkaar verbonden is. Daardoor buigt hij als het heel warm is maximaal 18 centimeter door.
escape