wat zijn de stofeigenschappen van zand ?

voor een verslag moeten wij deze dingen weten

smaak van zand,
kookpunt van zand,
dichtheid van zand,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zand kan veel verschillende samenstellingen hebben, dus die vragen lijken me onmogelijk te beantwoorden. Het ene zand is nu eenmaal niet het andere zand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Siliciumdioxide Op internet is veel te vinden.
Poet
10 jaar geleden
Zand is geen stof maar een korrelgrootte dan wel een grondsoort

Antwoorden (2)

Soortelijk gewicht zand:
Het soortelijk gewicht van zand is sterk afhankelijk van de toestand waarin het zich bevind, namelijk droog, nat, verdicht, niet verdicht, …

Wij nemen volgende dichtheden aan:

Niet verdicht droog zand: 1400 kg/m³
Verdicht droog zand: 1600 kg/m³
Niet verdicht nat zand: 1600 kg/m³
Verdicht nat zand: 1800 kg/m³

Natuurlijk is er ook nog een verschil in het soort zand. Maar met deze richtwaardes kom je al vrij dicht bij het werkelijke gewicht.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'dichtheid' is de geprefereerde term tegenwoordig in plaats van 'soortelijk gewicht'
Zand bestaat voornamelijk uit silicium. De volgende eigenschappen van silicium heb ik van wiki:
dichtheid: 2329 kg/m3
smeltpunt: 1683 Kelvin (ongeveer 1410 graden Celcius)
kookpunt: 3553 Kelvin (ongeveer 3280 graden Celcius)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zand is niet gelijk aan silicium. Ook zuurstof bevindt zich in de kristallen. Daarnaast bestaat zand voor een groot gedeelte uit lucht en/of water, wat de eigenschappen van silicium en zand nauwelijks vergelijkbaar maken.