Waar blijft de energie bij de een noise canceling hoofdtelefoon?

Bij een noise canceling hoofdtelefoon wordt een deel van het omgevingsgeluid zachter door er dat zelfde geluid in tegen fase aan toe te voegen, maar worden mijn trommelvliezen ook minder belast? er wordt immers extra geluid toe gevoegd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat de extra energie in het gereflecteerde signaal gaat zitten, net zoals een geluidsgolf die terugkaatst van een muur ook in tegenfase is met het binnenkomende geluid. Het speakertje neemt de taak van de muur over en produceert ook een uitgaand geluid dat in tegenfase is met het binnenkomende geluid.
Stel dat de antigeluid producerende speaker een membraan is, dan is het ideale resultaat dat de het membraan een geluid maakt gelijk aan, maar in tegenfase met de het binnenkomende geluid. Als er daadwerkelijk geluid binnenkomt van dezelfde sterke zal de lucht het membraan een kant op willen duwen en de versterker (elektrische of magnetische kracht) de andere kant op. De versterker verricht echter geen arbeid omdat het membraan netto niet beweegt. De geluidsgolf houdt echter dezelfde energie en wordt teruggekaatst, net zoal bij een starre muur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De geluidsgolven worden in tegenfase in het geluid doorgevoerd, dus heffen elkaar op. Er is dus geen extra belasting maar nul geluid van de omgeving voor je trommelvliezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je weet waar deze uitvinding vandaan komt, dan wordt het duidelijk: het NC-systeem bestaat al zeker twintig jaar en komt uit de wegenbouw. Die mannen met die oranje hesjes die met grote drilboren en trilplaten de hele dag in de herrie staan, hadden behoefte aan een goede gehoorbescherming. Zij kregen dus hoofdtelefoons die middels antigeluid het omgevingsgeluid zo veel mogelijk isoleren/neutraliseren.
Conclusie: het beschermen van je trommelvliezen was juist ontwerpdoelstelling nummer één.
Pas later zijn er varianten op gemaakt die een muzieksignaal toevoegen aan het antigeluid, vooral voor de consumentenmarkt. Maar wegwerkers hebben nog steeds NC-hoofdtelefoons die geen muziek produceren, maar slechts stilte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste wieri347, bedankt voor je uitleg, klinkt logisch zoals jij het uitlegt, maar waar de energie blijft van dat ongewenste geluid is nog niet duidelijk want energie opheffen kan naar mijn mening niet.