Als je een contactdoos in het stopcontact doet en je laat het knopje uit loopt er dan wel gewoon stroom van het stopcontact naar de contactdoos?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee, als een circuit onderbroken is loopt er nooit stroom.
Wel kan er spanning op delen van het circuit staan; dat kun je b.v. met een spanningzoeker (stroomproever) controleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, de stroom gaat totaan het knopje UIT
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazeker je moet het zien alsof je de polen van je stopcontact nu verlengd hebt.
stroom gaat ook pas "stromen"als je ergens een verbinding mee maakt
maar de stroom kring is nu verlengt van stop contact naar contactdoos
13 jaar geleden
Er loopt dan geen stroom.

Er kan echter wel spanning op de contacten blijven staan.
Dit heeft te maken met het feit dat de schakelaar meestal enkelpolig is uitgevoerd.

Wanneer dit toevallig de 'nul' is (afhankelijk hoe de stekker van de contact doos in de wandcontactdoos zit), staat er gewoon spanning op het apparaat dat je erop aansluit. Dat het apparaat het niet doet is omdat de stroom nergens heen kan (de nul is onderbroken.) Hier moet je dus wel rekening mee houden wanneer je een apparaat wil repareren of iets dergelijks.
13 jaar geleden
De spanning staat tot op de ene zijde van de schakelaar van de verdeeldoos. Na de schakelaar staat geen spanning meer op de schakelaar en op de rest van de verdeeldoos, mits de schakelaar uit staat. Meestal is zo'n schakelaar voorzien van een rood lampje, zodat je kunt zien of hij aan of uit staat. Alle twee de polen worden door de schakelaar onderbroken en dus niet een pool (de plus of de nul draad dus). Dit zou n.l. veel te gevaarlijk zijn, want als er maar een draad zou worden onderbroken, zou je nog onder spanning kunnen komen te staan. Je kunt dit controleren door een spanningzoeker in om beurten in beide gaatjes van de verdeeldoos te steken en dit te herhalen nadat je de steker omgekeerd opnieuw in de wandcontactdoos (wcd) hebt gestoken.
Er "loopt" pas stroom als er een stroomverbruiker wordt aangesloten.