Zoals in de vorige vraag al is beantwoord wordt kwik niet gemaakt maar gewonnen uit kwiksulfide.
Als je het kwik eruit gehaald hebt blijft de zwavel over, je zou dat dan afvalstof kunnen noemen.
Kwik geeft als vloeibaar metaal een klein beetje damp af.
De hoeveelheid is bij kamertemperatuur niet erg groot, maar de schadelijkheid wordt wel groot ingeschat.
Vroeger was men er minder beducht voor zodat kwik in vele gebruiksvoorwerpen voorkwam.
Denk aan (koorts-)thermometers, kamerthermostaten etc.
Kwik wordt tegenwoordig zelf eerder als gevaarlijke afvalstof gezien dan de zwavel die bij de bereiding overblijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kwik is een element en elementen kun je niet maken .