Wat is een kleur die niet in de natuur voorkomt?

Elke kleur die ik bedenk, zit wel vast aan een of andere plant of een dier.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat alle kleuren voorkomen, er zijn zo prachtig veel kleuren, zelfs elk grassprietje is niet identiek aan een ander...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bedoeld waarschijnlijk 'is er een kleur die niet in de natuur voorkomt' nu is het net een raadspelletje, maar alle kleuren komen voor in de natuur. daarbij bestaat kleur eigenlijk helemaal niet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleur

Het beste antwoord

Het lagere deel van het EM spectrum is (deels als achtergrondruis) aanwezig, dus ook de zichtbare pakweg 800-400 nM die onze ogen waarnemen.
Wel is het zo dat kleuren zelden monochromatisch zijn (een golflengte hebben) maar doorgaans mengsels zijn van absorptie en/of emissiespectra.
Zo kunnen opalen en micaverf op auto's lichtontleding geven wat we waarnemen al een veranderende kleur als deze voorwerpen bewegen.

Dus in die hoek is een unieke kleur niet te vinden.
wat wel mogelijk is, verf- of lichtkleurmengingen te maken die je in de natuur niet treft.
Zo past men greenboards toe om het weer achter de weerman te projecteren welke van een golflengte is die in de geprojecteerde beelden niet voorkomt (vroeger gebruikte men daar blauwe borden voor maar dat geeft problemen met de vele blauwschakeringen in luchten en water.
Omdat onze ogen drie bandbreedtes kleuren waarnemen en we daarom miljoenen kleuren kunnen zien (ongeveer 10 miljoen) zal daar vast wel een kleur bij zitten die in de natuur niet voorkomt. Het geluk daarbij is dat iriserende verfstoffen het licht in smalle banden uitfiltert en het licht dus in de kleuren van de regenboog ontleedt wordt.

Kortom, door menging van kleuren kan wellicht een emissie- of absorptiespectrum gemaakt worden welke kleur in die natuur niet (veel) voorkomt.
Welke dat zijn, weet ik echter niet.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bij een waterstofbom komt 20 MILJARD graden Celsius vrij.
Dat bevat fotonen die verder op aarde niet voorkomen. Deze "kleuren" nemen we echter NIET waar omdat ze ver in het gammagebied liggen.
Met infrarood is dat ook het geval.Het is een heel groot gebied van golflengten die we niet (zonder hulpmiddelen ) kunnen zien, het is wel verbazend interessant hoe kleuren zich in het NIR(nabije infraroodlicht, pakweg 800-1200nM) gedragen, de zwarte Burka's en omslagdoeken blijken dan spierwit te zijn en sommige witte stoffen hebben dan een donkere kleur.
Omdat IR kijkers het IR licht "vertalen" in groen-intensiteiten is het contrast TORTAAL anders dan bij zichtbaar licht, je ziet dat bij "daten in het donker" waar ze met 940nM werken.met onze ogen
We nemen maar een heel klein stukje van het EM spectrum waar (een octaaf) als kleuren en daarin herkennen we bij kleurmengsels tot 10 miljoen tinten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Elke kleur komt inderdaad voor in de natuur. En, elke kleur komt in zo ontzettend veel variaties voor! Want wanneer is iets groen? Kijk om je heen, vooral over ong 2 maandjes dan ;). Wat is nou echt GROEN? Erg filosofisch, maar bedenk eens hoe ontzettend veel kleuren er zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een regenboog is ook een natuurlijk verschijnsel, die bevat het hele zichtbare kleurenspectrum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Er wordt niet naar spectrale kleuren gevraagd, maar naar kleuren.
Paars is een kleur die niet in het spectrum zit. -
Ik heb gehoord dat het licht dat vrijkomt bij een kernreactie erg uniek is als je het met het blote oog ziet. Correct me if I'm wrong
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kernreacties komen ook voor in de natuur...
In de natuur komen alle kleuren voor. De golflengte van het zichtbaar licht ligeen tussen 380 nm (nanometer) (violet) tot 780 nm (rood). Daarbuiten liggen nog kleuren die wij met het blote oog niet meer kunnen zien zoals bv ultra violet (tss 100 en 400 nano.Alle mogelijke kleurschakeringen die ertussen liggen zijn een menging van de hoofdkleuren en op hun beurt nog eens van licht tot hel.
In principe kan men met de drie hoofdkleuren Rood-Geel-Blauw alle andere maken. Zie maar een TV of PC beeld
waar die drie gebruikt worden, vandaar de RGB kanalen.
Hopelijk heeft dit u een beter beeld gegeven over kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet te zeggen, je kunt alles zo ver mengen dat elke kleur een andere kleur krijgt.
Ivory lijkt bijvoorbeeld veel op Honeydew.
En Crimson op Firebrick, deze kleuren zullen waarschijnlijk niet in de natuur voorkomen, maar aangezien wij nog niet alles van deze aarde ontdekt hebben kun je dat niet zeggen.
Ik vind ook geen enkele bron die aangeeft dat er een kleur is die niet in de natuur voorkomt, dus mischien hebben we het weer helemaal verkeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Feitelijk komen alle kleuren in de natuur voor. Zeker in planten en dieren. Deze zijn ook allemaal met het blote oog zichtbaar.
Er zullen misschien bepaalde nuances die niet zichtbaar zijn, maar dan hebben we het over ontelbare kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even ter aanvulling: magenta (additief mengen van rood en blauw) komt in de regenboog niet voor, het is letterlijk een kunstmatig mengsel. Magenta bloemen heb ik nog nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De kleur magenta wordt soms ook cyclaam of fuchsia genoemd, naar de bloemen die deze kleur kunnen hebben." bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Magenta_(kleur)
thomasvermeeren
3 jaar geleden
eigenlijk wel maar door lichtinval niet altijd puur te zien en eerder dus in nuances
It takes one to know one. Hoe zou je zoiets kunnen bedenken trouwens..Ernie uit sesamstraat kocht trouwens wel ooit een onzichtbaar ijsje..