wat is zuinigste manier om de aarde rond te vliegen in een vliegtuig? heel hoog of heel laag?

wat is zuinigste manier om de aarde rond te vliegen in een vliegtuig? heel hoog met een grote omtrek =meer kilometers (hoe hoger je vliegt hoe groter de omtrek) maar met minder lucht weerstand = minder brandstof ? of juist heel laag vliegen met een kleinere omtrek=minder kilometers maar met meer luchtweerstand = meer brandstof? uiteraard bij een zelfde snelheid met een zelfde vliegtuig.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (6)

Hoe hoger je vliegt, hoe zuiniger je met brandstof omgaat. De lucht is er ijler en je motor werkt efficiënter. Dus: hoog.
escape
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Correct. Maar dan moet je wel eerst omhoog komen, en dat kost energie...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom werkt een motor efficiënter op grote hoogte?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet ook rekening houden met de langere afstand die je aflegt.
Hoe hoger hoe beter.
Je zegt het zelf al, dan is er minder weerstand.
En dat is ook precies de reden dat vliegtuigen zo hoog vliegen.
Er is ook nog eens minder zuurstof om te verbranden in de motors dus bovenop de weerstand is het ook nog zuiniger voor de motors.
Om nóg hoger te gaan dan 12 km is weer ongunstig omdat er dan weer te weinig weerstand is.
Er zijn ook al ontwerpen/concepten om net door de dampkring te gaan en als het ware door de ruimte te reizen, want dan zou er haast helemaal geen moter meer nodig zijn net als een satelliet!
Maar zover is het nog niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elke kilometer die je hoger vliegt maakt de omtrek "2pi" groter (6,28 km.)
Dit op een omtrek van de Aarde van 40.000km.
De grotere afstand is dus bijna verwaarloosbaar, en het opstijgen ook.
Dat vliegtuigen niet nóg hoger vliegen is omdat de lucht dan zo ijl wordt dat de draagkracht van de lucht (de lift) te klein wordt.
Dit geldt overigens voor een rondje om de aarde.
Bij een vlicht van Eindhoven naar schiphol speelt het opstijgen natuurlijk wel een grote rol.
Reddie
10 jaar geleden
Je moet tegen de draairichting van de aarde in vliegen en zo hoog mogelijk om minder wind en luchtweerstand te ondervinden,
dan ben je eerder de aarde rond en kost je dus minder brandstof
10 jaar geleden
Weliswaar hoe hoger, hoe minder luchtweerstand, dus hoe zuiniger. Maar het kost wel energie om hoger te vliegen en die win je niet terug bij het dalen.
Het meest voordelig is om zoveel mogelijk gebruik te maken van de straalstroom, dat is een sterke wind op ca. 10 km hoogte en te vliegen (uiteraard) in dezelfde richting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet het niet, door heel laag te blijven maak je gebruik van het grondeffect en heb je niet veel snelheid nodig. Daardoor blijft ook de weerstand een stuk lager. Op die manier zijn er wel vliegtuigen het kanaal over gefietst, vooral bij een mooi vlak meer kun je echter goed van het grondeffect profiteren. De Gossamer albatros vloog bij 35 km per uur, dat scheelt een hoop weerstand. Ik denk daarom dat een grondeffect vliegtuig het makkelijk wint qua zuinigheid omdat de weerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid, maar bij vliegtuigen ligt de nadruk toch op een flinke snelheid en daarom bestaat er niet veel interesse voor een vliegtuig dat 9 uur doet over een trip naar Londen.

Toegevoegd na 17 uur:
Bij een beetje tegenwind wordt het al helemaal lastig om nog aan te komen. Ik meen me te herinneren dat de fietser van de gossamer albatros totaal uitgeput was bij de kanaaloversteek.