Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel meter legt een electron per seconde af als ik een 60 watt gloeilamp op het stopcontact heb?

Bij wisselstroom gaan de electronen heen en weer omdat het potentiaalverschil steeds omdraait. Vandaar mijn vraag.

8 jaar geleden
753

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

(Met behulp van de reactie van j4ck1nth3b0x):
In het genoemde geval driften de elektronen ongeveer een millimeter heen en weer.
1A = 1C/s = 0,01C/10ms.
0,01C zit in een draadje van ca 1 mm.
Je kunt zelf uitrekenen wat de driftsnelheid dan is.
(Lees meer...)
Reddie
8 jaar geleden
Het is een strik vraag. Want de spanning is wisselspanning, dus afgelegde weg van de electronen is nul, want de richting van de verplaatsing veranderd tussen de 50-60 keer per seconde.
En snelheid is afgelegde weg gedeeld door de tijd. En 0 gedeeld door veel tijd blijft nog altijd nul.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Poet
8 jaar geleden
Nee het gaat me daar juist om. Ze gaan 50 tot 60 keer per seconde heen en weer met de wisselspanning. Ik wil juist weten hoeveel ze in die trilling heen en weer gaan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan is je vraag verkeerd gesteld. In je vraag staat hoeveel meter een elektron per seconde aflegt en niet per trilling. + dus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag is goed gesteld. Als een elektron per halve periode 1 mm aflegt, dan legt ie in 1 seconde 100 mm af.
Afleggen zegt niets over de richting waarin bewogen wordt.
Poet
8 jaar geleden
Juist ja

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding