Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een stof/middel dat warmte afgeeft(of warmer wordt) tijdens het schudden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
984
Antoni
9 jaar geleden
Hadden soldaten vroeger niet een eenvoudig blikje in hun uitrusting waarop ze konden koken als dat nodig was? Als je het schudde, werd het warm, als ik me goed herinner.
Antoni
9 jaar geleden
Hoe dat heette, dat ben ik vergeten...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een voorbeeld is een Heat Pack. Deze bevat het zout natriumacetaat opgelost in water. In het kussentje zit ook een metalen plaatje. Als dit plaatje knakt dan kristalliseert de vloeistof en er komt warmte vrij.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nitroglycerine...
Voldoet aan je beschrijving, maar is niet wat je bedoelt gok ik...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Weet jij misschien hoe het blikje heette dat soldaten vroeger in hun uitrusting hadden, waarop ze konden koken als dat nodig was? Als je het schudde, werd het warm. Of weet je misschien wat er in dat blikje zat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het doet mij denken aan de dingen met calciumcarbonaat en water waarbij je iets kan indrukken waardoor ze bij elkaar komen. Door de reactie komt warmte vrij maar dit komt niet door de beweging.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding