Er is sprake van hoog en laag energetische deeltjes laten we zeggen fotonen.Wat maakt het verschil?

Is laag energetisch een klein aantal trillingen per seconde vergeleken met hoog-energetische deeltjes?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Bij fotonen klopt je veronderstelling, al zou ik fotonen niet direct als deeltjes betitelen.
Elektronen trillen niet. Die hebben meer of minder energie binnen een elektrisch veld.
Reddie
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
@NoteToSelf, ik zou het niet direct doen, gezien de formulering van de hoofdvraag. Maar het mag natuurlijk wel. Maar fotonen trillen niet. En andere deeltjes ook niet.
Vandaar.
WimNobel
6 jaar geleden
Licht kan als golven of als deeltjes worden beschouwd. Die deeltjes noemen we fotonen. De Broglie (Franse natuurkundige) redeneerde als volgt: als golven deeltjes zijn, dan zijn deeltjes ook golven. Hij ging uitrekenen wat de frequentie van elektronen is als je ze als golven beschouwt.
De energie van een elektron kun je afleiden uit z'n massa en snelheid. Volgens de klassieke mechanica is E(kin) = ½mv². Voor snelheden dichtbij de lichtsnelheid geldt de relativistische formule: E(kin) = ½mv²γ, met γ de Lorentzfactor 1/√(1-v²/c²)
De energie van een foton is evenredig met z'n frequentie: E = hf (h is de constante van Planck). Als we veronderstellen dat dit ook voor elektronen geldt, dan kunnen we de frequentie van het elektron berekenen: f = E/h = ½mv²γ/h.
Met hoogenergetische of relativistische elektronen wordt meestal bedoeld elektronen waarvoor bij de berekening van de energie de Lorentzfactor γ van belang is, oftewel deze mag niet op 1 worden afgerond.
Voor fotonen geldt een meer willekeurige grens: röntgen- en gammafotonen worden hoogenergetisch genoemd, soms ook die in het verre ultraviolet.