Als je in een kamer zit en je doet (wat voor) geluid (dan ook) hard aan, zou je het er dan warm van kunnen krijgen?

Geluid is eigenlijk trillingen in de lucht. Die trillingen zorgen toch voor wrijving, en dat zorgt er toch weer voor dat er warmte ontstaat?

Of heb ik het nou helemaal mis? :P

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Enerzijds heb je gelijk, anderzijds ook weer niet.

De hoeveelheid geluid zorgt voor wrijving en zou dus kunnen zorgen voor warmte.
Maar... bewegende lucht zorgt ook dat we vocht verdampen van onze huid, waardoor we het weer koud krijgen.
Welk van de twee factoren het grootst is, valt op voorhand niet met zekerheid te zeggen. Mijn ervaring met bewegende lucht is niet dat ik het warm krijg van de wrijving, maar koud door de verdamping. Dus gok ik er op dat je het niet warm kunt krijgen van geluid.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, je hebt het niet mis en ja, het is theoretisch mogelijk. Aangezien het nogal extreem is is het praktisch niet uitvoerbaar.
We hebben op school ooit eens uitgerekend hoe lang en hoe hard we met de hele klas moesten schreeuwen om een glaasje water aan de kook te krijgen. Ik heb zo 1,2,3 geen getallen paraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant zo'n geluidmagnetron. Geluid is energie en als je geluid absorbeert zul je dus opwarmen.
Heb toch zo'n vermoeden dat je eerder dood dan lekker warm bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je geluid levert warmte op maar dat is zo goed als niks, persoonlijk verwarm ik wel mijn kamer door `geluid`maar dat komt door 2 flinke versterkers dat + mijn pc resulteert dat ik geen verwarming nodig heb.

dus even andwoordt, ja het wordt warmer, maar eerder van je versterker dan van het geluid:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om iets in trilling te krijgen zijn er natuurlijk een aantal condities zoals de frequentie, de transportstof (de lucht in jouw vraag) de energie van de trilling (het volume in jouw vraag) en het soort materiaal wat in trilling gebracht moet worden (in jouw vraag je lichaam)
Net zoals in een magnetron water het makkelijkst is op te warmen zal dat bij geluid een onderdeel van je lichaam zijn en dat is volgens mij je maag ga maar eens in een discotheek met veel baskasten. De bas ga je dan als eerste voelen in je maag, extreem gesproken zou dus je maag ook kunnen opwarmen door die bassen. En als je buikje lekker warm is krijg je het helemaal warm.