Hoeveel windmolens zijn er nodig om heel Nederland op windenergie te laten draaien?

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik heb het dan niet alleen over huishoudens, maar over het hele land

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Om heel Nederland met windmolens van energie te kunnen voorzien moeten we volgens Wubbo Okkels (TV-uitzending Het Gesprek, 3-12-2009) in heel Nederland 4 windmolens per vierkante kilometer plaatsen.

Nederland is 41.526 km² groot dus ruim 166.000 windmolens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zullen toch al gauw 300.000 zijn. Er van uitgaande dat je de energie dan ook op een bepaalde manier opslaat om ook op de windstille momenten energie te kunnen blijven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op windstille dagen: oneindig veel:
Je kunt met de huidige stand der techniek de energiebehoefte van nederland onmogelijk met windmolens afdekken. Het is namelijk niet mogelijk om voldoende energie op te slaan voor een langere windarme periode. Je vraag is daarmee erg hypothetisch geworden.

Daarnaast is 'het aantal' ook niet te bepalen zonder een specificatie van wat voor soort windmolens: een relatief kleine windmolen per huis/blok/kantoor/flatgebouw? Of van die multimegawatt dingen die in de noordzee gebouwd gaan worden? Dat scheelt ongeveer een factor 1000 in het aantal....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duitsland zegt in 2050 geheel op groene energie te draaien. Het kan dus wel.