vacuum is geen gas, het is eigenlijk gewoon niks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe eenvoudig kun je het zeggen! +1
Vacuüm is het ontbreken van gas.
In de praktijk krijg je een ruimte nooit helemaal leeg gepompt, maar hoewel er toch een restje gas achterblijft noemen we het dan toch een vacuüm (er is dan ook bijna geen gasdruk meer).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vacuüm is eigenlijk niets anders als een gas dat zo ver verdunt is dat het eigenlijk niet meer kan worden gezien als een gas.
dit is ook de reden dat ze er nog steeds niet over uit zijn waar de atmosfeer van de aarde ophoud en de ruimte begint.
dit omdat veel verder verloopt dan je kan zien, maar het gewoon erg dun is.

uiteindelijk is er nergens in de ruime een plek waar geen gas is.
zelfs in de meest verdunste plekken zijn er vaak nog ongeveer 2 moleculen waterstof gas per vierkante meter.

dit lijkt niet veel maar er is berekent dat dit veel problemen kan opleveren als we met ruimteschepen op grote snelheden willen gaan rijzen naar andere sterrenstelsels.

waneer we met 1/2 van lichtsnelheid zouden reizen(iets wat we nog lang niet kunnen halen) dan zou een ruimteschip door deze hele kleine gasdeeljes al verwoest zijn nog voor het een andere ster kan bereiken.

desalniettemin is het gas dus zo dun dat je bijna gewoon over niets kan praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Wat een wijsheid, ga je schoolgeld terugvragen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd prettig als je het bovenstaande onderuit haalt, in plaats van alleen zeggen dat het onjuist is jc54.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, en verwijs dan in ieder geval naar welk gedeelte je niets vind.
en als dat het gedeelte is waar ik het heb over dat ruimteschip, dan kan ik je vertellen dat ik het er puur als voorbeeld bij heb gedaan om te laten zien dat er nooit niets is in de ruimte (en ja, ze hebben er werkenlijk waar onderzoek naar gedaan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Per vierkante meter nog wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach dat is toch duidelijk een verspreking (vertyping??), er wordt kubieke meter bedoeld. Ik ben ook benieuwd wat hier niet aan klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oeps, inderdaad per kubieke meter, had ik even niet gezien
Het absolute vacuum is niet haalbaar, maar we spreken al van vacuum als in een ruimte de druk lager is dan de buitendruk. Deze "onderdruk" kan gerealiseerd worden in ruimtes met verschillende gassen, waardoor een gas in een vacuum gezogen ruimte verblijft, maar het blijft hetzelfde gas en de druk/onderdruk er op noemt men vacuum.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vertel eens iets dat ik nog niet genoemd heb.
en doe het meteen maar even correct want een klein drukverschil noemen we nog geen vacuum, daar is een net iets groter druk verschil voor nodig.
jc54
12 jaar geleden
@lotw; Het begint al met spelfouten en het ontbreken van hoofdletters. Verder heeft de lichtsnelheid niets met vacuum te maken en een beetje vacuum is ook al vacuum.
0,9 bar is een beetje vacuum, 0,8 bar is meer vacuum enz.
Vandaar dat ik in mijn antwoord ook sprak van een absoluut vacuum.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het niet haalbaar is, heerst er geen vacuum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de (theoretische) natuurkunde: een materievrije ruimte. In de techniek en de toegepaste wetenschappen: een ruimte met lagere druk dan de druk van de buitenlucht. Een ander woord ervoor is onderdruk. Deze verloopt dan van 0 tot 1 bar. Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt, ik prefereer de natuurkunde, maar goed. Jullie hebben in principe beiden gelijk. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vacuum
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht, dat staat ook al in wildelely's antwoord, had ik nog niet gezien.
Zelfs in de lege ruimte komen nog enige atomen per KM3 voor.
Een vacuum is dus geen gas maar het (formeel) volledig ontbreken van gas.
Om een ruimte echt vacuum te krijgen, vult men deze soms met zuurstof, trekt deze zo goed mogelijk vacuum (pompt hem leeg) en plaatst men dan een GETTER, dat is een zeer gemakkelijk oxideerbaar metaal die de laatste zuurstofmoleculen aan zich bindt.
Zo kan men zien dat een buis niet vacuum is als de getter aanslag vertoont.

Je moet je voorstellen dat gassen zelfs door glas heen kunnen komen (diffusie) .
Is in een ruimte dus ook maar heel weinig gas, dan is er geen vacuum.

Bij he vacuum trekken kan je verbaasd zijn dat zich gas in metaal en vloeistoffen op kunnen slaan, vloeistoffen verdampen bovendien in vacuum en vormen dan gas.

Ik wil je hiermee uitleggen dat een vacuum dus niet volledig te realiseren is OMDAT alle gassen nooit helemaal te verwijderen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn allemaal erg wetenschappelijke antwoorden. Ik denk dat het simpele antwoord op jouw vraag is: je hebt gelijk, als iets vacuüm dan is het leeg. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"bijna" leeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk geprobeerd, maar ook een half bar onderdruk valt onder het woord vacuum.
mijn poging:

vacuüm is eigenlijk een druk. in dit geval een negatieve druk. Stel je een vat met lucht voor die je leegzuigt. Hoe "leger" het vat wordt, hoe groter je vacuüm. Let wel op dat je nooit onder het absolute vacuüm kan komen. Wat 0 bar(a) is. ten opzichte van de atmosfeer zou dit nooit verder kunnen komen dan -1 bar(g).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord vacuüm wordt in twee betekenissen gebruikt: 1) In de (theoretische) natuurkunde: een materievrije ruimte. Om in jou vocabulaire te spreken: Een vacuüm is dan "niks", want het is materievrij. 2) In de techniek en de toegepaste wetenschappen:
een ruimte met lagere druk dan de druk van de buitenlucht. Een ander woord ervoor is onderdruk. Deze verloopt dan van 0 tot 1 bar.
Om in jou vocabulaire te blijven: in deze tweede betekenis van vacuüm is een vacuüm een "gas" of een mengsel van gassen. Het is maar hoe je het bekijkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foutje!
De reactie was bedoeld als antwoord.
Het woord vacuüm wordt in twee betekenissen gebruikt:

1) In de (theoretische) natuurkunde: een materievrije ruimte. Om in jou vocabulaire te spreken: Een vacuüm is dan "niks", want het is materievrij.

2) In de techniek en de toegepaste wetenschappen:
een ruimte met lagere druk dan de druk van de buitenlucht. Een ander woord ervoor is onderdruk. Deze verloopt dan van 0 tot 1 bar.
Om in jou vocabulaire te blijven: in deze tweede betekenis van vacuüm is een vacuüm een "gas" of een mengsel van gassen.

Het is maar hoe je het bekijkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een ruimte nooit helemaal vrij kan zijn van moleculen, bevat een vacuüm dus eigenlijk altijd wel wat gas. Als je het zo bekijkt, heb je dus gelijk: vacuüm is/bevat gas. Draai dit echt niet om, want een gas is geen vacuüm!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vacuum is simpelweg het ontbreken van alles.
Het betekent dat er geen gas zit.
dus is vacuum geen gas