Hoe bepaal je de pH van een mengsel van stoffen met verschillende pH ?

Ik begrijp niet hoe je de stoffen kunt bepalen die samen een gegeven pH vormen. Kan iemand mij verder helpen? Alvast bedankt! (Dit is een voorbeeldoefening van het internet)

Tijdens een practicum beschikt Jo over vier proefbuizen respectievelijk gevuld met CaO, H2O, N2O5 en NaClO3. Hij voegt twee van die proefbuizen bij elkaar en krijgt een oplossing met een pH = 11. Welke twee stoffen heeft Jo bij elkaar gebracht? Verklaar met behulp van een chemische reactie.

PS. En dat van de chemische reactie snap ik ook niet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

N2O5 (distikstofpentoxide) met H2O geeft HNO3 (salpeterzuur)
Wat zou de pH zijn?
Doe dit met de andere stoffen en er rolt er een uit die een pH 11 heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
pH 11 houdt in dat de stof basisch is, dus ik moet een zout uitkomen? Ik heb dit gedaan: CaO + H2O --> Ca(OH)2, maar dit is geen zout?! En hoe kun je een reactie met NaClO3 maken hier? Kan het met de twee oxiden? Ik heb geen idee hoe je oxiden + zouten moet doen. Pfffff ik snap echt niks van deze vakantietaak :(
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat ik de uitkomst heb!!!
1) N2O5 + H2O --> 2HNO3 (zuur)
2) CaO + H2O --> Ca(OH)2 (hydroxide)
3) pH = 11 (basische stof => bv. zout) en een zout wordt gevormd door een zuur en een hydroxide (zie 1 en 2)
4) HNO3 + 2Ca(OH)2 --> Ca(NO3)2 (+ 2H2O)
en Ca(NO3)2 is een zout.
5) Dus ik denk dat de twee toegevoegde proefbuizen N2O5 en CaO zijn. Eigenlijk N2O5 (+H2O) en CaO (+H2O), maar H2O komt 2 keer voor dus mag geschrapt worden, denk ik, toch? Klopt mijn redenering? (Ik denk dat stap 5 nogal "raar" is) Mijn antwoord: N2O5 en CaO
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je doet te ingewikkeld.
Een stof met een pH kleiner dan 7 is zuur, groter dan 7 is basisch.
Je had bij reactie 2 al gevonden dat het resultaat een hydroxide is met een hoge pH.
Je antwoord is de buizen met water en calciumoxide samengevoegd geven een oplossing van Ca(OH)2 met een pH 11.
Zouten kunnen zowel een zure als basische oplossing geven.