Kun je dingen op hele kleine schaal zien?

Het is bekend dat wij objecten kunnen waarnemen doordat het licht op het object komt en weerkaatst en dan in onze ogen komt. Maar wat ik nou afvraag is kan dat ook op hele kleine schaal? Wand licht bestaat ook uit deeltje (fotonen) en als er nou iets (veel) kleiner is zoals heel klein deeltje die bev… 1000 keer kleiner is dan een foton. Dan denk ik dat we die nooit kunnen waarnemen omdat daar geen licht op kan weerkaatsen dat vervolgens in onze ogen komt. hoe krachtig onze microscopen ook kunnen worden. Klopt mijn denkbeeld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Ja, hoewel er een paar kanttekeningen zijn.
Een: heeft een foton afmetingen? Elektromagnetische straling (waar licht onder valt) heeft zowel een deeltjes- als golfkarakter, maar dat betekent niet dat het uit deeltjes bestaat zoals wij ons die voorstellen, dus met een bepaalde diameter. Over een foton zouden we moeten zeggen dat die een diameter heeft van nul. 1000 x kleiner zijn dan een foton... dat lukt dus geen enkel deeltje.
Dan moet je dus kijken naar de golflengte van elektromagnetische straling. Kan die zó groot zijn ten opzicht van een minuscuul deeltje dat je dat deeltje helemaal niet meer kunt waarnemen? Dat zou misschien kunnen. Sommige mensen denken dat het heelal uit ultrapietepeuterige 'strings' bestaat. Maar die zijn wel zó klein, dat je ze nooit zult kunnen zien. Als je die strings ook deeltjes zou willen noemen, zou je dus zeggen: ja, dan klopt jouw denkbeeld.

Twee: 'zien' we alleen met licht? Nee. We zien ten eerste me allerlei vormen van elektromagnetische straling (waaronder ook licht valt), zoals radiogolven en röntgenstraling. En we 'zien' ook op andere manieren. In CERN kijken ze bijvoorbeeld naar heel kleine deeltjes door naar hun EFFECTEN te kijken en niet naar de deeltjes zelf. Ze zien dan bijvoorbeeld welke sporen ze achterlaten op bepaalde gevoelige platen, en daar kunnen ze dan uit afleiden om wat voor deeltjes het gaat. Maar het kan ook nog indirecter: dat ze kijken welke deeltjes er ontstaan als ze een reeks bekende deeltjes laten botsen, en dat ze dan kijken welke sporen die gevormde deeltjes achterlaten. Je kijkt dan dus meer als een detective: je ziet de dader zelf niet, maar wel wat hij (of zij) achtergelaten heeft.
En ook op het gebied van strings wordt er van alles overhoop gehaald. Niet om ze te kunnen 'zien', maar wel om ze te kunnen aantnen (of om aan te tonen dat ze juist niet bestaan).

Dus het antwoord moet zijn: ja en nee.
Ja, omdat het in theorie mogelijk is dat een deeltje zó klein is, dat lichtgolven van de hoogste frequentie nog te groot zijn om het te 'raken'.
Nee, omdat we bij de allerkleinste deeltjes niet direct kijken met microscopen, maar indirect de effecten van deeltjes bestuderen. Op die manier 'zien' we ze toch. Alleen niet met behulp van licht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het heeft allemaal te maken met het scheidend vermogen van de microscoop.
Dit heeft dan weer te maken met de golflengte van het licht. Deze golflengtes van het licht zijn tussen 380 en 780 nm groot. Kleinere deeltjes zijn daarom niet zichtbaar omdat deze deeltjes het licht niet meer kunnen weerkaatsen.
Om deze kleinere deeltjes te kunnen bekijken moeten we gebruik maken van bv electrone microscoop
Robby BB

Toegevoegd na 10 uur:
Ook zal het afhangen van de kwaliteit van het glas. Hiermee wil ik zeggen het materiaal en fabricatie van de lenzen.
Ook het afstelmechanisme speelt een grote rol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is met een gewone licht microscoop niet mogelijk details van voorwerpen te zien die kleiner zijn dan de golflengte van de gebruikte straling. Het klopt dus wat je zegt. Dingen die kleiner zijn dan golflengten die wij nog net kunnen zien blijven voor altijd voor ons onzichtbaar (zonder extra hulpmiddelen).

Als je echt kleine dingen wilt zien dan moet je gebruik maken van elektronenmicroscopen of Scanning Tunneling microscopen. Maar dat gaat alleen indirect via computerbeelden die gemaakt worden. Dat kan dan wel weer leuk zijn als je naar het filmpje van IBM kijkt waar men een popje van atomen laat dansen.