Hoe ver zijn we eigenlijk met het voltooien van een kernfusie reactor?

Ik lees overal wel dat het al wel ongeveer werkt, maar wanneer gaat zo'n ding nou werkelijk stroom opleveren? Of zijn we er nog niet zeker van of dat wel kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je schrijft het precies goed: "het werkt wel zo ongeveer" ;-)

Maar daar is dan ook alles mee gezegd. We hebben niets aan kernfusie als het ongeveer werkt, want juist zo'n reactor zal heel goed moeten werken, voordat er echt mee wordt begonnen.

De verhalen erover zijn zo prachtig, maar de werkelijkheid valt tegen. Veilig, schoon, goedkoop, onuitputtelijk. Prognose voor de bouw is 2050, en 40 later hebben we nog maar zo'n 15 procent energie uit kernfusie.

De geleerden snappen het proces nog niet goed, en het duurt nog lang, vooral met het oog op de veiligheid, voordat ze het voor 100% onder controle hebben.
We moeten dus nog even geduld hebben.

Veel meer te lezen op de link!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als onderstaande informatie klopt, dan zijn we er 'bijna' - nl. in 2018 (ik zou er voorzichtigheidshalve een paar jaar bij optellen):

"Sinds 2006 werkt de fusie-gemeenschap aan een groot internationaal fusie-experiment, de ITER. ITER staat voor International Thermonuclear Experimental Reactor, en is een project tussen Europa, Rusland, de VS, Japan, China, India en Zuid-Korea. ITER, die naar verwachting rond 2018 in bedrijf komt, moet aantonen dat fusie op aarde mogelijk is. ITER zal 500 megawatt produceren, tien maal meer dan nodig is om de reactie op gang te brengen. De reactor wordt in Cadarache in Zuid-Frankrijk gebouwd."
Bronnen: