neen. vragen naar de bekende weg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog niet, waarschijnlijk voorlopig niet, maar heel misschien ooit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de praktijk niet omdat je dan sneller moet kunnen dan het licht en dat kan niet, maar in theorie zou dit met behulp van wormgaten mogelijk moeten zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Theoretisch wel, maar niet bewezen. De link hieronder is naar een heel fatsoenlijke video met uitleg...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, want als men het ooit zou uitvinden, zou het ook ooit commercieel worden en zou het nu stikken van de ruimtetoeristen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In theorie zou het kunnen als je een vervoermiddel hebt dat sneller gaat dan het licht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is wel zo dat in de ruimte de tijd langzamer gaat en dat mensen die lang in de ruimte zijn geweest en terugkomen 1 seconden ofzo jonger zijn geworden in vergelijking met de rest. Misschien als je nou heel ver reist en je komt terug is de aarde veel verder en ziet je kind er opeens even oud uit als jezelf ofzo. Maarja in de praktijk gaat dit niet lukken en een seconde "tijdreizen" is te verwaarlozen.

Hoe dit precies zit weet ik niet meer maar waarschijnlijk ben ik toch te dom om het te snappen. Heeft iets met de relativiteitstheorie van Einstein te maken zie 8.1 in de bron.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is het mogelijk? Ja. Mogelijkheden hiervoor zijn al genoemd, wormgaten, met grote snelheden reizen (sneller dan het licht kan niet). Bepaalde exotische natuurkundige verschijnselen, zoals zwarte gaten, brengen ook vreemde consequenties voor de tijd met zich mee. Zo ziet de waarnemer een bol om het zwarte gat, waar de tijd 'stil' staat, ook wel de Schwarzschildstraal genoemd, of de waarnemingshorizon.

In principe reizen we natuurlijk al door de tijd, met 1 seconde per seconde, in voorwaartse richting. We kunnen dit iets aanpassen door in snelle voertuigen te gaan zitten, maar het effect hiervan is nog nihil. De natuurkunde sluit tijdreizen echter niet uit. Er is dus hoop.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijd is ongrijpbaar en de enige invloed die je kunt hebben op tijd, is overschakelen op een andere tijdnotatie. Je reist inderdaad al door de tijd want vorig jaar leefde je in 2008 en nu in 2009. Je kunt echter niet met een apparaat terugreizen naar 1990 om jezelf te waarschuwen niet met je vrouw te trouwen omdat ze je bergen geld zal gaan kosten bij de scheiding in 2001. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vliegen is ook tijdreizen als je zo'n 300 jaar in een vliegtuig vliegt, dan heb je geloof ik ongevoor 5 seconde langer geleeft dan iemand op de grond.

Weet alleen niet precies waarom dit zo is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Theoretisch is het mogelijk. Zoals de mensen hierboven al zeggen, zul je dan wel (bijna) net zo snel als het licht moeten reizen. Op dit moment is dat nog niet mogelijk.

Kijk de relativiteitstheorie van Einstein er maar eens op na... die heeft het erover.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We zijn allemaal al aan het reizen in de tijd....vanochtend was het een andere tijd dan nu....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijdreizen is mogelijk, zo denken sommige wetenschappers. Er is namelijk geen reden waarom het niet mogelijk zou zijn en ten tweede ligt er al indirect bewijs, zij het op atomair niveau: de atomaire processen zijn volgens sommige wetenschappers omkeerbaar in de tijd. We zijn ondertussen zover dat we weten dat heel veel deeltjes zogenaamde 'antideeltjes'hebben. Een anti-deeltje heeft de eigenschappen van het deeltje waarvan het de tegenpool vormt, door de tijd in de natuurkunde formules om te keren. Het gedrag van een antideeltje is precies te voorspellen door het op te vatten als het gewone deeltje dat terugreist in de tijd, dus als een deeltje dat uit de toekomst in het heden verschijnt en naar het verleden verdwijnt. Het anti-deeltje verdwijnt als het zijn tegenpool, het gewone deeltje, ontmoet. Hun gezamenlijke massa wordt dan omgezet in energie volgens Einsteins formuler E=mc2 met E = energie, m = massa en c = lichtsnelheid

In de wereld van de elementaire deeltjes ( protonen, neutronen, electronen etc.), bestaan verleden, heden en toekomst naast elkaar. Hier is de richting van de tijd omkeerbaar en is het niet zomaar aan te geven welke richting de werkelijke richting is waarheen de tijd gaat. Omdat anti-materie in het heelal zeldzaam is en steeds vernietigd wordt door contact met gewone materie zou dit een aanwijzing kunnen zijn, wat de richting is voor de werkelijke tijd en de werkelijke volgorde voor verleden, heden en toekomst.

Meer lezen over verleden van toekomst van ruimte en tijd? Lees dan 'Het Heelal' van Stephen Hawking. ISBN 90 351 1783 2 (Uitgeverij prometheus).
Stephen verkocht meer boeken over het Heelal dan madonna over sex.

De druk van 1997 en verder bevat vele illustraties die het lezen&begrijpen een stuk makkelijker maken.

Succes!

mvg

Natuurkundeleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens Einstein gaan we dat dus niet bereiken....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Theoretisch wel, maar niet bewezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eigenlijk reizen we allemaal tijd. Dat klinkt heel flauw maar eigenlijk is het heel belangrijk om je dat goed te realiseren. Allemaal reizen we door de tijd met ongeveer 1 seconde per seconde. Dat ongeveer zeg ik expres want hoe snel je precies reist is van enkele belangrijke factoren afhankelijk, namelijk je snelheid, en het referentiepunt (dus vanuit wie gezien). Einstein heeft dit vreemde verschijnsel uitgebreid beschreven. Hierboven is er ook al meerdere keren naar verwezen.
Hoe sneller je gaat, hoe minder tijd er voor jou verstrijkt vergeleken bij actoren die zich minder snel door de ruimte bewegen.
Volgens verschillende moderne theorieën zijn er "trucjes" te bedenken die men zou kunnen gebruiken om, zonder Einstein's wetten te breken, door de tijd te reizen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is een wezelijk verschil tussen 'tijdreizen' en 'terug in de tijd kijken'
We kunnen allemaal terug in de tijd kijken, kijk maar eens naar de sterren, dan kijk je al gauw 1000 jaar terug in de tijd, aangezien het licht er 1000 jaar over doet om hier te komen.
'Tijdreizen' is in iedergeval niet mogelijk, je kan niet terug gaan in de tijd en dingen veranderen.
Wat wel zou kunnen is dat als er nu een moord wordt gepleegd, en je reist sneller dan het licht van de aarde af, dan zou je het nog een keer kunnen bekijken maar het beinvloeden zal je niet lukken.
Zo denk ik er over in iedergeval.
Tijd is iets wat de mensheid heeft verzonnen, het is geen geven, het is gebaseerd op onze waarneming en de positie van de zon. Het is alleen uitgevonden om structuur te geven aan ons leven.
Je moet tijd zien als een soort doorzichtig veel wat overal overheen omheen en doorheen ligt. Het is overal het zelfde.
Kijk naar de sterren, je kijkt terug 1000 jaar terug in de tijd, wat als je nu op die ster zou zijn, dan zie je de aarde ook 1000 jaar terug in de tijd. Maar het moment van jij hier op aarde en jij op de ster is het zelfde. Alleen onze waarneming (omdat deze op de lichtsnelhied is gebaseerd) beperkt dit gegeven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijdreizen kan niet!

1. anders zagen we nu wel iemand uit de toekomst hier!

2. anders hadden we in het verleden mensen uit de toekomst gezien!

3. omdat het niet kan!