Hoe bereken ik rendement elektromotor?

Ik heb deze formule samengesteld n = (0.5*m*(s/t)^2) / (U*I*t) *100% maar ik kom hiermee op absurd lage rendementen uit. Wat doe ik verkeerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Het rendement is gedefinieerd als de dat deel van het inkomend vermogen dat ook daadwerkelijk weer geleverd wordt. Aangezien dus zowel boven als onder de streep een vermogen moet staan vermoed ik dat je formule niet klopt. Het vermogen zou immers niet afhankelijk moeten zijn van de tijd en in jouw formule staat de tijd zowel boven als onder de streep en deze vallen niet tegen elkaar weg in de deling.

Onder de streep zou ik het inkomend vermogen verwachten. Dit is een elektromotor, dus het inkomend vermogen is een elektrisch vermogen. Dat is gedefinieerd als Pe = U*I
Die t onder de streep kan dus weg, dat scheelt alweer.

Nu het mechanisch vermogen dat geleverd is, dus Pm voor boven de streep. Hier zit ik met een beetje weinig informatie over de opgave. Ik zie een m, een t en een s staan, dus ik vermoed dat je de massa van het object dat is voortbewogen door de motor kent en hoeveel afstand is afgelegd en hoeveel tijd.

Het geleverde vermogen is nu uiteraard gelijk aan de geleverde arbeid W gedeeld door de tijd t.

Ik kan dit echter niet voor je verder uitwerken zonder iets meer te weten over hoe het object bewogen is. Is het opgehesen over afstand s? Wordt het met een constante snelheid bewogen? Hoeveel kracht levert de motor? Is er een versnelling? Wat is de eindsnelheid? Wat is de beginsnelheid?

Dus als je de hele opgave post wil ik nog wel een keertje de rest antwoorden, maar wellicht kom je er nu zelf al wel uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, ik ben eruit gekomen, bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan.