Vloeistoffen zonder verontreinigingen kunnen in een vriezer gemakkelijk onderkoeld raken zonder te bevriezen, dit noemt men superkoeling.
De bevriezing treedt meestal in als de vloeistof in beroering wordt gebracht (geschud) of zodra er een kleine verontreiniging in komt.
In jouw geval zal het kleinste stofje wat door de lucht zweeft voldoende zijn om de stolling in te zetten. Zodra een klein kristalletje is gevormd breidt de kristalvorming zich razendsnel over de hele vloeistof uit.

Zie filmpje donkerdump:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij komt dat omdat de vrijgekomen ruimte gevuld wordt met lucht en lucht bevat een zeker percentage waterstof en dat vermengt zich op subtiele wijze met de jenever. Het is dus de waterstof die het vrieseffect activeert.

Dit is in mensentaal uitgelegd.
Indien je werkelijk formules wenst dan hoop ik dat iemand anders daarmee komt aandraven want dit soort detail-kennis heb ik lang geleden bevrozen ;-)

Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord.

Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een heeeel fijn weekend. Weet je wel wat waterstof is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vriespunt van waterstof is ongeveer -260 graden Celcius, dus dit lijkt me een erg goede verklaring ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien zit dat niet in de lucht om ons heen, dat gaat super duper snel omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"bevrozen" kennis wil bovendien nogal eens vervuild worden met onzin, zo blijkt maar weer eens ;) -1
Ik denk eerder dat er wat alcohol verdampt is, hoe lager alcoholgehalte hoe eerder het bevriest
anneliez
12 jaar geleden
Ik vermoed dat er twee effecten een rol spelen:
1) de ongeopende fles is hermetisch gesloten en heeft maar heel weinig kopruimte (= lucht boven de jenever). Hierdoor ontstaat snel een kleine overdruk omdat bevriezende vloeistof uitzet; deze overdruk houd de kristallisatie tegen (daarbij heeft overdruk een vriespuntverlagende werking)
2) zodra de fles eenmaal open is geweest kunnen kleine verontreinigingen zoals stofdeeltjes in je jenever komen. Deze stofdeeltjes vormen kiemen waarop ijskristallen snel kunnen aangroeien (soortgelijk effect als suiker in cola gooien waardoor alle CO2 er ineens uit komt).

(echt zeker weten doe ik het niet meer: college levensmiddelenfysica was alweer 20jr geleden.....)
12 jaar geleden
Jenever zit een beetje op de grens vriespunt -22 graden celsius. Is je vriezer wat koud afgesteld en je jenever wat goedkoop, dan kun je problemen krijgen. Normaal zit een vriezer op -18 en jenever op 35%. Na het uitschenken verlies je wat alcoholpercentage en bingo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft niet te maken met verontreinigingen uit de lucht. In de gesloten jenever zitten minstens net zoveel minuscule verontreinigingen als in de lucht van de vriezer. De invloed daarvan is verwaarloosbaar.

Het komt door de alcohol die uit de jenever verdwijnt.

Dus niet zo zeer door het opschenken, maar meer doordat er na t openen alcoholdamp, en dus thermische energie, kan ontsnappen, waardoor de jenever nog verder afkoelt.

Als het dus inderdaad klopt dat de jenever is gekoeld tot vlakbij zijn vriespunt, en je vervolgens nog meer energie laat afvloeien door alcohol te laten verdampen, dan kan dat net genoeg zijn om de jenever te doen bevriezen.

Het is in feite hetzelfde principe als zweet. Je zweet om overtollige warmte uit je lichaam af te voeren. Ookal is je zweet even warm als je lichaam, door te verdampen voert het lichaamswarmte af en voelt je huid als die nat is juist koud aan.