Is het zuurstof gehalte op zee niveau overal op aarde gelijk?

Stel me zo voor dat er minder is boven de sahara en de zuidpool waar geen planten zijn.

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik bedoel dus het percentage aan zuurstof en daar heeft de luchtdruk even weinig mee te maken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ja, het maakt uit.

We zien dat aan de fluctuatie van het zuurstofgehalte gedurende het jaar. Op het noordelijk halfrond neemt vanaf de lente de hoeveelheid zuurstof toe, omdat de planten dan beginnen te groeien, en daarbij koolstofdioxide omzetten in plant en zuurstof. Vanaf de herfst neemt de hoeveelheid zuurstof weer af, omdat planten dan meer rotten dan groeien, waarbij dus plant en zuurstof zich samenvoegen tot koolstofdioxide.

Op het zuidelijk halfrond gebeurt dit volgens een tegengestelde cyclus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik vraag dit zelden, maar heb je hier een bron van?
En wel, omdat de meeste zuurstof wordt geproduceerd door algen in de oceanen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen heel directe bron. Ik haal dit uit de plaatjes van het CO2-gehalte over de jaren. Dat stijgt door menselijk toedoen, maar binnen die stijging zie je een oscillatie over de seizoenen. Aangezien een toename van CO2 gelijk staat aan een afname van O2 (bij heel goede benadering), moet het O2-gehalte op de omgekeerde manier fluctueren. In absolute zin evenveel, relatief natuurlijk aanzienlijk minder. Ook algen zijn actiever tijdens de zomer. Dan is het warmer, en is er meer en langer licht.
AWM
14 jaar geleden
Sorry hoor, maar er is geen afname van zuurstof.
Dat percentage ligt al 600 miljoen jaar rond de 21% en misschien blijft dat ook nog 600 miljoen jaar zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, maar die variatie in CO2-gehalte is er wel. Kun je uitleggen hoe CO2 kan variëren zonder dat zuurstof varieert?
AWM
14 jaar geleden
Als je nagaat dat het aandeel van CO2 in de lucht 0.033% is, dan zie je dat het allemaal weinig uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De redenatie is niet verkeerd maar om nou te spreken van schommelingen in het zuurstof gehalte.... CO2 is idd maar een heel klein deel van de atmosfeer en ik denk niet dat je echt betrouwbaar genoeg het verschil in zuurstof direct kan aantonen (gegeven fouten marge in je metingen) maar op zich is je idee om dit indirect te meten niet verkeerd. Lijkt me interessant om te vergelijken. Overigens: weet je zeker dat het gaat om lokale CO2 hoeveelheden en niet globale getallen? Je zou namelijk wel de grafieken van verschillende locaties moeten vergelijken voor een redelijke conclusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, de variaties in zuurstofgehalte zijn heel gering. Zoals ik al schreef over de relatie tussen gehaltes O2 en CO2: "In absolute zin evenveel, relatief natuurlijk aanzienlijk minder.".

Andere antwoorden (2)

Dat is zeker het geval maar tevens is het afhankelijk van hoge en lage druk gebieden. Hoge druk meer zuurstof lage druk minder zuurstof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut gezien heb je gelijk, maar relatief gezien (dus zuurstofgehalte in *procent*) maakt het niet uit of je hoge of lage druk hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut heeft het als kind ooit erg grote indruk op mij gemaakt. Mijn opa had door het vele roken nog maar één long. Er waren dagen met lage druk, dat hij zat te happen naar lucht. Daarom ben ik het nooit vergeten.
Menselijke beperkingen/zuurstof

De belangrijkste beperkingen ligt
hem in het feit dat de mens
zuurstof nodig heeft voor het in
stand houden van allerlei
lichaamsfuncties. De voornaamste
is de hersenen, die bij een tekort
aan zuurstof direct slechter gaan
functioneren. Onze longen hebben
o.a. de functie het bloed en
daarmee onze hersenen van
zuurstof te voorzien. Om dit goed
te kunnen doen, moet (bij een
zekere druk) in de longen een
bepaald gehalte aan zuurstof
aanwezig zijn. Het procentuele gehalte zuurstof in de lucht is op elke hoogte
ongeveer 21%. Door de afnemende statische druk hebben de longen op grotere
hoogte er meer moeite mee voldoende zuurstof uit de lucht te halen en in het
bloed te krijgen.
Daarbij is de zuurstofbehoefte van de mens afhankelijk van factoren, zoals
vermoeidheid, stress, temperatuur, inspanning, slaapgebrek, algehele
conditie, leeftijd, alcohol, enz, enz.