Meestal met of een elctronische danwel een kwikthermometer.

Toegevoegd na 1 minuut:
kwik-in-glas thermometer is een thermometer die de temperatuur bepaalt lezingen door de uitbreiding en inkrimping van kwik in een gekalibreerde buis. Deze apparaten werden op grote schaal gebruikt voor het meten van temperaturen in een grote verscheidenheid van instellingen van de 1700 tot de 20e eeuw, toen de bezorgdheid over de gezondheidsrisico's van blootstelling aan kwik geleid veel landen beperkingen mogen aanbrengen op kwik-in-glass thermometers. Medisch gebruik van deze instrumenten is grotendeels verboden, met de resterende productie van kwik-in-glas thermometers zijn vooral gericht op meteorologische onderzoekers.

Deze apparaten werken door met een grote lamp gevuld met kwik in de bodem van de thermometer, verbonden aan een dunne buis. Als de temperatuur stijgt, het kwik vergroot, reizen op de buis. Mensen kunnen lezen van de temperatuur met een kwik-in-glas thermometer bij het vinden van de markering die correleert met de hoogte van het kwik. De temperatuur verlaagt, het kwik contracten, krimpt terug in de bol. In extreem koude temperaturen zal het kwik-in-glas thermometer niet functioneren, omdat het kwik zelf zal worden bevroren. Met een maximum thermometer zal het kwik worden gehouden op het hoogste punt totdat de thermometer wordt geschud, waardoor iemand het lezen van de maximale temperatuur geregistreerd op de thermometer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat gaat al een hele grote thermometer moeten zijn.

Laagste temperatuur welk onder natuurlijke omstandigheden ooit op aarde is geregistreerd, in Vostok, Antarctica (21 juli 1983) = -89,2°C

In Al Aziziyah in Libië , dat aan “de kust van de Sahara” ligt, werd op 13 september 1922 een temperatuur van 57,7° Celsius gemeten. Dit is officieel de warmste temperatuur ooit op aarde gemeten, maar aan de juistheid werd vrij snel getwijfeld. Het nieuws was echter al over de wereld verspreid voordat men de juistheid kon vaststellen.

Toegevoegd na 56 seconden:
Bronnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke thermometer met voldoende bereik is geschikt. Als je een kwikthermometer gebruikt kun je kiezen voor een hele lange of een hele dikke.