Om van roestvast staal te kunnen spreken, is minimaal 10,5% chroom en maximaal 1,2% koolstof nodig. Verder zijn in veel soorten roestvast staal ook de elementen molybdeen, titanium, mangaan, stikstof en silicium terug te vinden.

Wanneer het chroom met zuurstof in aanraking komt, vormt het een onzichtbaar laagje chroom(III)oxide (ook genaamd: dichroomtrioxide) (Cr2O3), de oxidehuid. Dit laagje beschermt het onderliggende metaal tegen verdere roestvorming (oxidatie). Bovendien herstelt het zichzelf wanneer het beschadigd wordt.

Toegevoegd na 55 seconden:
Conclusie: Sowieso chroom en koolstof, en eventueel nog molybdeen, titanium, mangaan, stikstof en silicium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In uw vraagstelling . Is het antwoord vrij van roest.

Misschien een lullig antwoord. maar roestvrijstaal bestaat niet.
De door u genoemde benaming is een term die er nationaal erg ingeslopen is. RVS staat voor roest vast staal.