delta H = verschil in enthalpie
delta S = verschil in entropie
delta G = Gibbs vrije energie

http://en.wikipedia.org/wiki/Spontaneous_process

Met deze grootheden kan je bereken of een reactie of process spontaan zal verlopen en in het geval van (mogelijke evenwichten) of het systeem in evenwicht is, naar links aflopend is of naar rechts aflopend is.
Thecis
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Een voorbeeld is handig inderdaad. Hierbij een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=DPjMPeU5OeM Het is een erg moeilijk onderwerp. Ik heb niet zo snel een nederlands voorbeeld van. De uitleg gaat over 3 systemen en de voorbeelden zijn best goed, maar het is wel in het Engels. Ik probeer nog een Nederlandse uitleg te vinden. Dit is de basis van de thermodynamica. En dat kan inderdaad best wel lastig zijn.
Ik probeer nog wat Nederlandse uitleg te vinden (aangezien de filmpjes zo'n 15 minuten duren (en ik op mijn werk zit) is het wat lang om hier helemaal uit te schrijven, sorry...
Thecis
9 jaar geleden
Nog een andere vraag, wat is je niveau? (voordat ik met een uitleg kom die lekker op de differentiaal vergelijkingen induikt :-) ).
Dus niet om iets af te kraken, maar meer om een idee te krijgen van wat voor uitleg ik moet maken (ik meen me te herinneren dat ik dit voor het eerst kreeg in 5VWO, toen snapte ik het, tot mijn eerste les thermo, toen had ik een periode dat ik het niet meer begreep...
Thecis
9 jaar geleden
Rond de 6 VWO, laatste jaar middelbare school, dus dat komt aardig overeen.
Ik ga voor je op zoek, anders ga ik het proberen een "simpel" verhaal te maken in 2500 tekens of minder :p.
Ik probeer dit morgen voor je te hebben, maar kan geen garantie geven.
Thecis
9 jaar geleden
Een poging in 2500 tekens :D Thermodynamisch gezien zal een deeltje reactiever zijn wanneer het, als resultaat van een chemische reactie, naar een energetisch lager niveau kan gaan. Met andere woorden: de Gibbs-vrije-energie (ΔG) van een reactie moet negatief zijn om een zo spontaan mogelijk reactie te bekomen. Alle deeltjes streven naar een zo laag mogelijke energietoestand. Of nog anders gezegd: de entropie (S) van een systeem kan alleen maar gelijk blijven of toenemen bij een spontaan proces. Dit is een van de formuleringen van de tweede hoofdwet van de thermodynamica. Δ G =Δ H - T Δ S De belangrijkste term in deze betrekking is de enthalpie. De waarde van de enthalpie kan positief of negatief zijn: ΔH > 0: er wordt warmte opgenomen in het systeem, omdat sterke bindingen worden gesplitst en zwakke worden gevormd. Dit wordt een endotherme reactie genoemd.
ΔH < 0: er wordt warmte afgestaan aan de omgeving, omdat zwakke bindingen worden gesplitst en sterke worden gevormd. Dit wordt een exotherme reactie genoemd. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Reactiviteit_(scheikunde) voor een totale uitleg. Dit zijn wat stukjes hieruit. Δ S is de entropie van een systeem. Entropie wordt ook wel de wanorde van een systeem genoemd in de volksmond. Een voorbeeld: Een metalen tafel is een vast object, de atomen zitten gerangschikt. De entropie van dit systeem is relatief laag. Op het moment dat het zo warm wordt dat de tafel verdampt (praktisch gezien lastig, gaat even om het idee), neemt de tafel ineens veel meer ruimte is, en het de wanorde van het systeem is heel erg toegenomen. De entropie van dit tweede systeem is dan veel groter dan als de tafel vast is. Δ S < 0 De enthalpie kan je berekenen vanuit het energieverschil vanuit de elementen. De entropie is wat moeilijker te berekenen en deze wordt meestal gegeven. In dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=DPjMPeU5OeM (dezelfde als hierboven) wordt het ook visueel redelijk goed uitgelegd. Kan je hier wat mee?