Hoe meet het KNMI hoeveel millimeter regen er in een bepaalde tijd is gevallen?

Het lijkt mij dat in een emmer meer water valt dan in een reageerbuisje. Is er een standaardmethode voor om dat te meten of kun je bijvoorbeeld ook een maatbeker nemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Een reageerbuisje zullen ze niet gebruiken. Maar één emmer wordt net zo vol als tien emmers. In feite kun je dat met alles opvangen en nameten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Emmer of reageerbuisje, het aantal mm blijft gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hiervoor gebruikt men een pluviometer.
Is een standaard meetapparaat en is een glazen instrument met maatverdeling erop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
reageerbuisof een emmer maakt niet veel uit. Het aantal druppels blijft gelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen: vraag het het KNMI! (zie bron)

Even de procedure: ga naar 'knmi.nl', tik in het zoekvak rechtsbovenin 'millimeters' en klik op het eerste resultaat. Moeilijk hè?

Aldaar valt het volgende te lezen:
"De hoeveelheid neerslag wordt gemeten met een regenmeter, een trechtervormig instrument, waarmee de neerslag in een verzamelbak wordt opgevangen. De hoeveelheid regenwater wordt uitgedrukt in millimeters. Eén millimeter regen komt overeen met één liter water op een oppervlakte van één vierkante meter.

Valt de neerslag in vaste vorm, bijvoorbeeld als sneeuw of ijzel, dan wordt de neerslag door een verwarmingselement in de regenmeter gesmolten. Eén millimeter smeltwater is te vergelijken met een sneeuwhoogte van één centimeter. De neerslag wordt continu gemeten en op vaste tijdstippen wordt bepaald hoeveel neerslag er in de voorafgaande periode is gevallen."