Kan ik stroom waarvoor je normaal een dikke kabel gebruikt door 2 dunne laten lopen?

Ik vroeg me dit af of je dunne draad geschikt voor lage voltage kan gebruiken voor hogere voltage als je inplaats van 1 dan 2 of meer dunne draden naast elkaar laat lopen en dan dus aangesloten op het zelfde begin en eind punt!?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.7K
TurfGraver
3 jaar geleden
Als deze meerdere dunne kabels samen een dikke kabel vormen, ja.
tinus1969
3 jaar geleden
In theorie zou het kunnen -maar je hebt al snel heel wat dunne draadjes nodig en als je er te weinig gebruikt, smelten ze met alle gevolgen van dien (inclusief onverzekerde brandschade). Niet doen dus.

Antwoorden (2)

Als je er voor zorgt dat je in totaal dezelfde doorsnee/oppervlakte hebt, dan kan dat.
jc54
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Uhm oke je bedoeld 2 kabels van de zelfde dikte en lengte?
tinus1969
3 jaar geleden
@2Donniee, nee je moet op dezelfde oppervlakte komen als je de draad doorsnijdt. Maar mijn advies: het kan in principe, maar doe het NIET, behalve als je precies weet wat je moet doen. Officieel mag het vziw ook niet (bouwbesluit).
De dikte van de stroomdraad heeft NIET te maken met hoog of laag voltage, maar met de stroomsterkte die er door heen gaat (Ampère). Met 1 Ampère kan je best een dunne draad gebruiken, maar zou je een stroom hebben van 10 Ampère, dan moet je al gauw naar een totale draaddoorsnede van 1 of meer millimeters.