Zal een pak chocomelk die geopent is geweest eerder koud worden dan een dicht pak?

Zal een pak chocomelk in de koelkast eerder koud worden als deze 1 x geopend is geweest dan dat deze gewoon ongeopend in de koelkast wordt gezet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Utrecht
7 jaar geleden
Waarom zou dat?
Welk fysische principe laat een open pak sneller afkoelen dan een gesloten pak?
(ervan uitgaande dat je verdamping bij deze lagere temperaturen kan uitsluiten)

Antwoorden (1)

Nee.
Als het open maken niet gevolgd is door er een slok van te nemen of er een glas van in te schenken, zal dat openen _op zich_ geen merkbare invloed hebben op de snelheid van het kouder worden.

Maar doordat er in het nog ongeopende pak vaak geen echte luchtbel zit, dan zal het oppervlak waarmee de inhoud afgekoeld kan worden dan nog maximaal zijn: er staat namelijk ook inhoud tegen het bovenvlak aan. Bij veel pakken komt er na openen meteen iets lucht bovenin het pak (de zijwanden gaan dan minder hol of juist iets meer bol staan), en dan heb je dus bovenop de inhoud een isolerende luchtbel, die het afkoelen een beetje vertraagt.

(Iets anders is dat altijd geldt: “na openen beperkt houdbaar”.)
Bordensteker