Kun je zilver 835 en zilver 925 samen smelten?

Zo ja, wat wordt dan de zilver zuiverheid?
Je zou denken er tussen in..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

ja, je kunt dit samen smelten, want zowel zilver 835 als 925 bestaan uit zilver + andere metalen (zoals koper). Natuurlijk moet je wel de temperatuur hoog genoeg krijgen en het metaal smelten in een smeltkroes (meestal van aardewerk of aluminiumoxide) die zelf niet smelt. Na het smelten zal door (voorzichtig) schudden of walsen alles goed gemengd worden. Let wel op dat je de smeltkroes nooit voor meer dan 1/4 vult, de inhoud is gloeiend heet!

Wat de zuiverheid betreft, die zal er inderdaad tussenin liggen. Zilver 925 (Sterling zilver ofwel eerste gehalte, de beste kwaliteit die gebruikelijk in de handel is) wil zeggen 925/1000 gewichtsdelen zilver, dus 75/1000 van een of meer andere metalen. Bij 835 (tweede gehalte, iets mindere kwaliteit) is er 165/1000 aan andere metalen toegevoegd.

Door het toevoegen van andere metalen gebruik je minder zilver (andere metalen zijn doorgaans goedkoper) dus is de kostprijs van de ring, munt enzovoort ietsje lager. Maar het gaat er vooral om, dat door de toevoeging de legering die ontstaat, harder (slijtvaster) is dan zuiver zilver. Want net als zuiver goud is zuiver zilver vrij zacht. Wat precies de zuiverheid van je eindproduct is, hangt af van hoeveel 925/1000 en hoeveel 835/1000 je samen laat smelten. Zijn de hoeveelheden (het gewicht van elk) gelijk dan zul je rond 880/1000 uitkomen.

vriendelijke groet
Willem