Als het landijs (zuidpool) betreft dan stijgt de zeespiegel (logisch), als het zeeijs betreft (noordpool) dan niet.

Het smelten van zeeijs heeft geen directe gevolgen voor de zeespiegel, zo leert ons de Wet van Archimedes. Drijvend zeeijs verplaatst net zoveel water als het eigen gewicht. Als zeeijs smelt, wordt het verplaatste water vervangen door smeltwater.

Hoe werkt dat dan precies? De wet luidt:
"Een in een vloeistof gedompeld lichaam ondervindt een opwaartse kracht die gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof". Als bewezen wordt dat het volume van het verplaatste zeewater gelijk is aan het volume van het gesmolten ijsblok, dan zal het zeewaterniveau niet stijgen.
Bij een drijvend ijsblokje is er evenwicht: het gewicht van het ijsblokje is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.
Het gewicht van het ijsblokje bedraagt: Volume ijsblok x s.m. ijs in kg.
Het gewicht van de verplaatste vloeistof bedraagt: Volume verplaatst zeewater x s.m water in kg.
Hieruit volgt; Volume ijsblok x s.m. ijs = Volume verplaatst zeewater x s.m water.
Als het ijsblokje smelt blijft de massa behouden. De massa van het ijsblokje is: Volume ijsblok x s.m. ijs. Door het smelten verandert de dichtheid tot de s.m. van het zeewater en neemt het volume van het smeltend ijs af. Het nieuwe volume bedraagt: Vol. gesmolten ijsblok = Vol ijsblokje x s.m..ijs : s.m.water. Maar dat is precies gelijk aan Vol. verplaatste zeewater ! Dus past het smeltwater precies in het volume dat door het ijsblokje verplaatst werd. Een moeilijkheid bij de bovengenoemde formulering van de Wet van Archimedes is vaak de betekenis van de term "verplaatste vloeistof". Hiermee bedoelt men het volume onder de vloeistofspiegel dat door het gedeeltelijk ondergedompelde lichaam ingenomen. Als je de proef probeert uit te voeren, zul je merken dat het water vroeger of later even zakt en stijgt. Dat komt omdat water tussen 0 en 4 graden Celsius krimpt, en daarboven uitzet. De bovenstaande redenering geldt dus alleen bij constante temperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, de zeespiegel gaat omhoog. Je kan dit zelf testen door een paar ijsklontjes in een glas water te doen. Zet een streepje of plak een plakbandje waar de waterspiegel aan toe komt. Kijk later nog eens als het klontje gesmolten is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het peil daalt. Doe maar eens ijsklontjes in cola en wacht tot ze gesmolten zijn. Is je glas overstroomd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ijskappen op "land"smelten stijgt de zeespiegel, ijs wat op water smelt veroorzaakt geen mm stijging (wet van Archimedes)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wel, want dit ijs steekt meer boven de zeespiegel uit dan het extra volume van ijs t.o.v vloeibaar water. Maar het is inderdaad het landijs dat voor de grote zeespiegelstijging zorgt. En daar hebben we nog heel veel van op Antartica ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gewicht boven de zeespiegel drukt de ijsberg naar beneden zodat het volume gelijk blijft en er geen mm bijkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1: van een ijsberg steekt slechts 10% boven het water uit.
2: waarom denk je dat ijs blijft drijven: het heeft een lagere dichtheid dan vloeibaar water, als het smelt, zal het volume afnemen en zal de zeespiegel niet heel veel stijgen. Wat betreft landijs heb je wel gelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal geen mm dalen of stijgen. @stippel, Antarctica telt zeker mee, maar Groenland wordt de doodsklap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeroen heeft gelijk. Zie ook mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk heeft Jeroen gelijk!
Ja, zolang het ijs op het land ligt stijgt het water, dit is echter niet de grootste oorzaak voor het stijgen van de zeespiegel, dat is namelijk het uitzetten van water door warmte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste tijd zijn daar veel studies naar gedaan. Het schijnt dat als al het ijs gesmolten is de zeespiegel wel iets zal stijgen maar doordat ijs meer ruimte inneemt dan water en er gebieden zullen onderstromen (een soort natuurlijke uiterwaarden zal de daadwerkelijke stijging veel minder zijn dan de milieufreaken (sorry voor dat woord)laten denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet juist. Zie mijn uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wildely; mooi verhaal. Maar er speelt meer dan alleen het smelten van ijs vandaar de vele studies.
Om even terug te komen op jou verhaal de basis klopt wel alleen wat gebeurt er als je zoetwaterijs (noordpool is grotendeels zoetwaterijs) laat smelten in zout water?
dan neemt het minder ruimte in.
Vervolgens wordt er nu ook gekeken naar wat er met de bodem gebeurt en het onderlopen van een paar gebieden etc. etc..
Het is niet zo eenvoudig als even een ijsklontje laten smelten in een glas.
Ik ben geen geoloog maar denk dat het heel moeilijk is zoiets te bereken met zoveel onbekende factoren.
Onderscheid te maken tussen ijs dat in zee drijft en ander ijs, dus op het land en de bergen.
Als het in zeewater drijvende ijs bevroren zeewater is (gelijk s.g.) dan zal dat een hoeveelheid zeewater verplaatsen gelijk aan het gewicht van het ijs. (Wet van Archimedes). Het volume van het ijs in het water is groter zijn dan van het verplaatste water. (IJs is lichter dan water. IJs zet uit bij bevriezen.) Door het smelten van het ijs neemt het in volume af tot het volume vanhetwater dat het verplaatste. Conclusie het smelten in zee van drijvend zeewaterijs doethet niveau niet stijgen.