Hoe schadelijk is motorolie voor waterleven?

Ik heb een boot met buitenboordmotor, deze lekt olie in het water.
De reparatie lijkt een dure grap te gaan worden.
Mijn vraag is dan ook verdwijnt de olie in het water door verdunning of wordt het afgebroken door bacterien, of is het superschadelijk en sterven de vissen ervan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Er bestaat voor tweetaktbuitenboordmotoren een (vaak door de benzine te mengen) olie van Quakers die bio-afbreekbaar is en zodoende de natuur (vrijwel) geen schade berkkent. Ik gebruik deze.

Voor viertaktmotoren bestaat bij mijn weten geen olie die niet schadelijk is voor de natuur, het moet lang meegaan en veel hitte kunnen verdragen, het moet een zekere inertie hebben en dan is een olie die zichzelf ontleed niet handig.

Overigens is het zetten van een nieuwe kop- of voetpakking bij een buitenboordmoter (ook een viertakt) best te doen als je handig bent met sleutelen.
De dingen waar je even goed op moet letten is dat je bij de onvermijdelijke verwijdering van de distributieriem van 4 takt motoren de krukaspoelie merkt op een specifiek punt van de motor en je dit ook bij de nokkenaspoelie doet, anders kan bij montage de riem een tandje verspringen en loopt de motor vaak nog wel maar kan geen vermogen meer genereren.
Haal bij het vervangen van pakkingen de resten van de oude pakking en corrosie weg, dan is vlakken van de kop niet nodig als de motor verder niet te heet geweest is.

Zelf heb ik jaren aan dit soort motoren (ook 4 takt) gesleuteld en heeft mijn zoon dit overgenomen.

Als je de klus geklaard heb zeg je vast, is dat nu alles.
De (kop) bouten moeten met een vast aanhaalmoment vastgezet worden.
Overleg anders even met mijn goede vriend, eigenaar van LBB motoren/boten te Kollum.(even googlen)

Je kunt het daar ook laten doen, hij vraagt WEL normale prijzen.
Ik heb geen zakelijk belang hierbij.

Het gaat mij er om dat je motor goed is, olieverlies leidt tot schade en rendementverlies, naast relatief flinke vervuiling.
Op het water ben je behoorlijk hulpeloos als je bb motor uitvalt.
Ga dus alleen met een goede (herstelde) motor op pad. en leg de motor bij vervoer op de juiste manier neer, anders gaat hij ook lekken....

Toegevoegd na 7 minuten:
Niet zelden lekt er wat olie bij het koppelen aan de benzinetank, bi tweetakt motoren zie je dan wel eens zo een vlek ontstaan.
Met de eerder genoemde tweetaktolie sla je een slag in het voordeel van de vervuiling.

Niet zelden giet men er bij viertakt motor wel eens wat naast en dat loopt via het blok in het water. Het is handig te controleren of dit het geval is voordat je allerhande achteraf onnodig werk verricht, Nogmaals denk erom dat je de motor liggend juist vervoert en de olieaftapschroef een goed sluitende pakking heeft. EN goed vast zit.

Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb al heel wat olievogels gewassen, en vrolijk word ik daar niet van.
De olie tast het verenpak aan, waardoor de isolatie naar de ratsemodee is: bijgevolg kunnen de vogels niet meer goed drijven, en ook zichzelf niet meer goed warmhouden.
Verder proberen ze door te poetsen van de rotzooi af te komen, waardoor hun slokdarm verbrandt en verkleeft.

Komen ze in de vogelopvang terecht, dan zullen ze gewassen moeten worden: enorm stressvol, en vaak overlijdt het beestje alsnog.

Alsjeblieft, doe iets aan deze lekkage, het vakantiegeld komt eraan!
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doe inderdaad iets aan deze lekkage of ga niet varen, dit is echt niet goed voor het milieu.
Ook een overweging; als je hier mee gepakt wordt zal de boete waarschijnlijk niet mis zijn!