zijn de halfwaardetijden van onstabiele atomen buiten de aardse atmosfeer hetzelfde als op aarde?

Ik doel hierbij niet op processen in het universum waar kerfusie door hitte zoals op de zon plaatsvindt. Maar als je bijv een hoeveelheid onstabiele atomen mee neemt naar de maan of andere verlaten plaats. Is bijv zwaartekracht een beïnvloedende factor? Is dat al eens onderzocht?

erotisi
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Ik kan me wel voorstellen dat verval sneller gaat als er meer achtergrondstraling is. Dan zijn er immers ook meer botsingen van straling met atoomkernen. In de ruimte zijn er veel plekken waar de straling sterker is dan bij ons.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kans dat een atoom vervalt verandert net zo weinig buiten de aardse atmosfeer als jou kansen om de lotto te winnen als je je buiten de aarde zou begeven. Dus ja, uiteraard hebben de radioactieve atomen dezelfde halfwaardetijd.
Thecis
9 jaar geleden
@Poet
Er zijn zeker stukken in het heelal waar de straling sterker is, maar dat komt dan wel omdat er MEER instabiele atomen zijn. Er is al wel gebleken dat botsingen minimaal tot niet bijdragen aan de snelheid van het verval. De kracht die de atoomkernen bij elkaar houden is vele, vele malen sterker dan de kinetische energie (en dus kracht) wat een atoom al bewegend met zich mee brengt.

Het beste antwoord

Voorzover bekend zijn er geen invloeden op het verval van kernen.
Dus geen zwaartekracht, geen temperatuur, etc.
Het is een zuiver toevalsproces. Hetzelfde toeval kom je tegen in de quantummechanica.
Reddie
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Maar zijn er ook proeven mee op het ISS bijv meegedaan of elders. Of is het gewoon een aanname van de wetenschap tot het tegendeel bewezen is?