Hoe is te bepalen of cacoa in een product zit?

Voor mijn profielwerkstuk over chocolade ga ik een aantal practica doen. De eerste is bepalen van vetten en suiker uit dure en goedkope chocoladerepen van wit, puur en melk. Met de resultaten wil ik kijken of een groot verschil zit tussen kwaliteit en of de waarde klopt met de verpakking.

Maar als tweede wil ik graag onderzoeken of er eigenlijk wel cacoa zit in hagelslag, chocoladepasta enzovoort. Maar het is lastig om de cacoa er op de een of andere manier uit te halen.

Dus is er een middel is of een manier om cacoa aan te tonen?

Toegevoegd na 1 uur:
De proef moet haalbaar zijn voor een middelbare scholier, ik hoef niet de hoeveelheid cacoa te weten. Het enige wat ik hoef te weten is óf er cacoa inzit....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Proeven is de enige methode lijkt me.

Chocolade bestaat in zijn eenvoudigste vorm uit suiker, cacaoboter en magere cacaopoeder.
Stel dat het lukt om de chocolade te ontvetten. Je houdt dan een mengsel over van suiker en magere cacaopoeder.
Suiker lost goed op in water, maar dat geldt mogelijk ook voor een deel van de stoffen in het cacaopoeder. Je zou dan apart uit moeten zoeken in hoeverre cacaopoeder stoffen bevat die goed oplossen in water. Verder heb je ook nog een methode nodig om de opgeloste suiker te scheiden van de cacaodeeltjes(filtreren? centrifugeren?). Als de chocolade nog andere stoffen bevat(melkpoeder, emulgatoren) wordt het helemaal ingewikkeld.
Om aan te tonen dat je scheidingsmethode werkt, zou je zelf diverse typen chocolade moeten maken en vervolgens analyseren. Vind je terug wat je erin hebt gestopt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je kijkt op www.food-info.net/nl choc.prod.htm vind je heel wat wetenswaardigheden over chocola, percentages etc. ook nl.wikipedia.org/wiki/chocolade kan je een heel eind op weg helpen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan heb ik er waarschijnlijk te snel overheen gelezen, maar evengoed succes!
Je kunt dit bepalen met een gaschromatograaf, maar op scholierenlab wordt wel aangegeven dat dit lastig is en veel tijd kost. En je moet ergens een gaschromatograaf vandaan halen. Op een middelbare school is dat niet te doen. Chemische analyse van afzonderlijke stoffen in een product is erg lastig. Er is m.i. niet een specifiek reagentia waarmee je cacao kan aantonen.

Op het forum scholierenlab kan je wel discussiëren over een goede opzet van je schoolpracticum.