Hoe kan een vlieg me auto binnenvliegen?

vroeg het me een tijdje geleden af toen het me gebeurde: Toen ik iets meer dan 100 reed vloog er een bij naar binnen. Hoe komt het dat die bij niet met 100 kilometer per uur tegen de binnenkant van me achterraam wordt geplet?

Toegevoegd na 2 minuten:
zie net dat me vraag 'vlieg' zegt, terwijl me uitleg 'bij' zegt. maar principe blijft hetzelfde

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je stelt twee vragen.
1. Als je raam openstaat ontstaat er vlak achter het begin van de opening een venturiwerking die voor een onderdruk zorgt. Als de bij in deze stroom terecht komt wordt hij naar binnen gezogen, of hij wil of niet.
2. Op het moment dat hij binnen is wordt hij meegenomen door de lucht die zich in de auto bevindt en die dezelfde snelheid heeft als het voertuig. Zie die lucht maar even als een harde wind waarin je pet wordt meegenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat de lucht die in je auto zit zich ook met 100 KM/u verplaatst en dus de vlieg of bij met die snelheid meezuigt.

Toegevoegd na 9 uur:
Het snelheidsverschil tussen lucht en achterruit is dus 0.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lucht verplaatst zich mee in de auto. Je kan ook een propje papier omhoog gooien zonder dat deze tegen de achterruit knalt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar dat propje had ook al dezelfde snelheid dan de auto toch! En de bestuurder ook.
Met de bij is het toch even anders lijkt me.
de antwoorden leggen het al uit. En dat is ook het verschil tussen de voor en achterruit ;-)