Dat verandert de scherpstelling van een van de twee lenzen. Dat is handig als je ogen hebt die verschillend zijn, waar je normaal je bril voor ophebt, maar het is wel zo gemakkelijk als je de bril af kunt zetten als je door de verrekijker kijkt.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bijna iedereen heeft verschil in scherpte in het linker en rechter oog.
De lens die je kan draaien, kan je zo instellen dat allebeide ogen scherp zien door de verrekijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij gebruik van een verrekijker stel je in principe eerst een lens scherp, door aan het hoofdwieltje te draaien. Vervolgens draai je het lensje van het andere oog zodat die ook scherp zicht heeft.

Met het ene losse lensje stel je dus scherp voor je tweede oog, in geval deze niet gelijk is aan je andere oog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is dus ter compensatie van verschil tussen beide ogen.
Andere oogfouten worden niet gecorrigeerd, zoals een cilinder en/of prisma.
Daarom kun je -als je om bovenstaande reden brildragend bent de bril ophouden en door de verrekijker kijken.
Je ziet dan echter niet het hele beeldveld.
Als je je bril ophoudt, moet het rechter oculair op het streepje bij "o " gezet worden.
Vooral bij verrekijkers met zoom is dit de beste oplossing, door immers aan een oculair te draaien loopt de zoom uit de pas.
Dat betekent dat u dan steeds per ingestelde vergroting moet scherpstellen.
Een goede zoomkijker geeft bij gecorrigeerde ogen met bril, contactlens of twee ogen zonder noodzakelijke correctie over het zoombereik (instellen bij de grootste vergroting een scherp beeld na 10 meter en over het hele zoombereik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar mijn mening is dat bedoeld om je oog te corrigeren omdat bijna iedereen ogen heeft van ongelijke sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is omdat je ogen nooit voor 100%gelijk zijn. Als de kijker bv voor je linkeroog wel geheel scherp staat maar voor rechts niet, dan kun je dat corrigeren door het verdraaien van dat lensje.