Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als je 10 balonnen met of zonder gas op dezelfde manier opblaast, lopen ze dan allemaal even snel leeg en waarvan is dat afhankelijk?

Ondanks dat de ballon met een stevige knoop vast zit loopt hij na een poosje leeg. Hoe komt dat er dan toch lucht ontsnapt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
759
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lucht is ook een gas. Gasdichte knopen bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@freekfluweel, en broeksknopen dan :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vroeg me eigenlijk af hoe je zonder gas een ballon opblaast. Met vloeistof vullen kan ook wel, maar ik zou dat niet echt opblazen willen noemen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ballonnen zijn poreus, er gaat dus een beetje lucht door heen en inderdaad lopen ze niet allemaal even snel leeg, dat kan afhankelijk zijn van hoe hard ze zijn opgeblazen of toch een verschil in poreusheid. Ook met zonlicht lopen ze harder leeg dan zonder en veel beweging helpt ook (een ballon aan je voordeur bijv loopt ook sneller leeg, zelfs al hangt die niet in de zon).

UIt de bron: Ballonnen worden van rubber gemaakt, meestal van oude autobanden of schoenzolen. Het rubber is een polymeer, zeg maar een lange ketting van aaneengeregen kleine moleculen. Het bijzondere van de rubberpolymeren is dat de ketens ook nog eens aan elkaar vastzitten. Een kluwen van ketens die wel een beetje ten opzichte van elkaar kunnen bewegen, maar niet te veel.

Chemisch gezien bevindt het rubber zich dan ook in de vloeibare fase, legt Joost de Wit, polymeerchemicus van de Rijksuniversiteit Groningen uit. Maar door alle dwarsverbanden vloeit rubber niet, maar springt het na uitrekken terug naar zijn oorspronkelijke vorm.

Dat is handig, want daardoor is rubber elastisch, maar dat voordeel heeft ook zijn nadeel. Als de ballon wordt opgeblazen en het rubber steeds dunner wordt, kunnen de ketens niet meer alle gaten afdichten en laten ze hier en daar steken vallen. Door die gaatjes ontsnappen de luchtmoleculen (zuurstof en stikstof) naar buiten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens een hoogleraar in de bron is het de zuurstof in de lucht, en dan met name ozon (een molecuul van drie zuurstofatomen) dat de dubbele banden in de ketens breekt en daárdoor verliest de rubber zijn veerkracht en loopt de ballon ook leeg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt er ook aan hoe strak je het knoopje trekt. Lijkt me logisch...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- pertinente onzin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha, denk je?
Moet je eens 2 ballonnen opblazen en bij 1 t knoopje niet aantrekken.
Skkl

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding