Kan je vrijheid dedefiniëren?

Of houdt dat automatisch in dat je de vrijheid beperkt?

dedefiniëren moet definiëren zijn. Zou een mod dat kunnen veranderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie

Antwoorden (15)

Nee. Vrijheid is een beleving in je hoofd en voor iedereen anders
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, maar als dan die vrijheid betekent dat een ander zijn vrijheid gaat verliezen dan is het niet vrijheid dat je beschreven hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echte vrijheid is een illusie, zolang er meerdere mensen samenleven moeten er regels zijn. Als die er niet zijn ben je je leven niet zeker en kun je dus net zo goed niet vrij zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je maar lang genoeg door gaat om tot een analytische gedefiniëerde interpretatie van vrijheid te komen. Dan zul je snel zien dat dit geen definiëerbaar begrip is...

Toegevoegd op 20-05-2009 17:11:51
Om het maar even gemakkelijk uit te leggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet? Vrijheid is toch een woord met een betekenis? Daar kan je toch een definitie aan hangen?

Volgens Van Dale:
vrij·heid de; v -heden 1 het vrij-zijn; onafhankelijkheid 2 daad die de gewone grenzen overschrijdt: zich -heden veroorloven

Volgens Kris Kristofferson:
"Freedom's just another word for nothing left to loose" (Me And Bobby McGee)

Volgens The Eagles:
"And freedom,oh freedom, well that's just some people talking. Your prison is walking through this world all alone".
(Desperado)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Je kunt alleen maar je vrijheid behouden in deze wereld,
door de vrijheid van anderen te respecteren. Je kan alleen maar vrij zijn als ik het ook ben."

Clarence Seward Darrow (April 18, 1857 – Mrt 13, 1938)
Amerikaanse jurist
14 jaar geleden
Alles heeft ergens wel een grens, ook vrijheid.

'You can not demand freedom, but based on trust you can be very free'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid van wat?
De vrijheid van niet in de gevangenis zitten?
De vrijheid van godsdienst?
De vrijheid van handelen?
De vrijheid van denken?
De vrijheid van meningsuiting?
De vrijheid van eigen keuze?
En juist als we denken, dat we de vrijheid bezitten, komen de regeltjes ontstaan door de vrijheid om regels te maken!!
Vrijheid is dus een illusie, pas na ons sterven zijn we vrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw vrijheid eindigt waar die van een ander persoon begint. Hier is een semantische contradictie.
Vrijheid als recht, vrijheid als plicht. Vrijheid is respect voor elke medemens , ongeacht zijn origine, zijn taal , zijn godsdienst, zijn opvattingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevoelens zijn altijd moeilijk te definiëren. Ze zijn subjectief. Maar zo algemeen mogelijk zou ik zeggen dat het een gevoel van onafhankelijkheid en grenzeloosheid.
En nu subjectief: Ik denk meteen aan geluk, een zekere hoeveelheid vrijheid is positief, alhoewel ik niet denk om te kunnen gaan met totale onafhankelijkheid en grenzeloosheid. De vrijheid die een zwerver bijvoorbeeld voelt (zonder dat beroep te verheerlijken, hoor) zou ik niet aankunnen.. te veel keuzes voor mij, dan wordt ik radeloos en raak ik verloren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid wordt over het algemeen gedefinieerd als het kunnen handelen zonder dat er een kracht van buitenaf deze handeling belemmerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Definiëren hoeft niet een beperking te betekenen. Een zinnig onderscheid in dezen is gemaakt door Isaiah Berlin. Wat jij bedoelt is wat hij noemt 'positieve vrijheid', waarbij je een concrete invulling geeft aan wat vrijheid is en deze laat gelden voor iedereen. Dit betekent dan inderdaad een beperking voor een ander die er anders over denkt. 'Negatieve vrijheid' daarentegen is een definiëring van vrijheid ex negativo, dus door te zeggen wat vrijheid niet is - deze meer bescheiden opvatting van vrijheid wil eigenlijk alle vrijheidsbeperkingen benoemen en bestrijden. Bijv: Vrijheid is bescherming tegen machtsmisbruik, censuur, etc. Wat iedereen vervolgens met de verkregen vrijheid doet is eenieders eigen zaak, zolang je de vrijheid van anderen niet beperkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit wel wat in.
Door het te definieren geef je het mogelijk een te beperkte betekenis, omdat die voor iedereen anders kan zijn.
Ik denk dat taal te kort schiet om een universele definitie van vrijheid te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid is de ruimte die je vergund is om te handelen of te spreken naar eigen wens, behoefte of inzicht.

Zo zou ik het willen definiëren, wat los staat van je vrij voelen, want veel mensen voelen zich geremd om iets te doen of te zeggen hoewel de ruimte er wel is. Veel mensen zijn b.v. op GV terughoudend hun mening te geven over bepaalde onderwerpen terwijl het juist hier wel kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jah dan is het geen vrijheid meer maar lege definities :)