Is het mogelijk dat je dood 'mag' gaan?

Ik bedoel mensen die een bepaalde spiritualiteit niveau hebben behaald en niks meer kunnen 'leren' in dit leven en daarom verder mogen in een volgende leven met een nieuw doel?

Doodgaan is dan de werkelijke verlossing ;)

Is dat zo'n gek idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1.8K

Antwoorden (17)

Dat klopt!
En is helemaal geen gek idee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zit wat anders. De persoonlijkheid sterft en daardoor krijg je een bepaalde spiritualiteitsniveau. En dan doet het lichaam er niet meer toe, of het leeft of niet. En dan is er mogelijk geen nieuw leven meer. Een wensje is een klein, nieuw mensje.

Nee dat is geen gek idee, zij het dat het een idee is en geen waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als idee is het niet gek. Het lijkt me echter nogal stug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet mogelijk. Je bent nooit te oud om te leren.
13 jaar geleden
Ja dat is mogelijk. Als je (levens)script af is, dan heb je geen enkele reden meer om door te leven. Hoeft helemaal niets met spiritualiteit te maken te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt wel egoïstisch, geen enkele reden. m.i.
Al zou het alleen maar het zoeken naar een reden zijn ook daar kan tijd in zitten maar er op die gronden mee stppen vind ik behoorlijk respectloos omgaan met het leven.
Wat is dat 'bepaald spiritueel niveau' ? Volgens mij zal ieder gezonde mens, zich spontaan verweren tegen het stilleggen van zijn eigen leven. Probeer maar eens met je hoofd onder water te blijven. Goed tot je longen om zuurstof smeken. Dan is het gedaan met het spirituele. Meen ik.
Ik vind wel dat iemand die door verdriet overmand, op zeer korte tijd het leven kan verlaten. Dat heb ik in eigen familie, spijtig genoeg, van nabij ondervonden. Een drama.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat is helemaal geen gek idee, als je al je lessen in dit leven geleerd hebt, ga je dood, ben je in het hiernamaals en reïncaneer je weer in een ander leven, om weer wat anders te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker geen gek idee.
Maar wie bepaalt wat deze spiritualiteit niveau mag zijn? Het is zeker niet iets wat bepaald kan worden op deze materieel wereld. De doel en de scenario/script wordt bepaald voor je geboorte, je krijgt alle instrumenten om je doel te bereiken en ook de vrije wil om de juiste weg te kiezen - wat meestal niet de makklijkste is (humor van de schepping haha). Maar om te weten of je doel is bereikt…. Dat kan je weten alleen na afloop van de ronde.
Dus doodgaan is nog geen verlossing en nog geen End of the Game :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wilt sterven is dat vrij simpel te regelen das geen probleem. De wens echter om te sterrven op grond van het feit dat iemand denkt een bepaald sprirtualiteit te bezitten die komt denk ik op andere vlakken bog voldoende te kort om aan te werken. Het is volkomen tegennatuurlijk om te willen sterven.
Er zijn situaties te bedenken dat je graag zou willen gaan. Ondragelijke pijnen leiden op zeer oude leeftijd met een geezingskans van 0 komma zoveel en een levensverwachting van hooguit wat maanden die allen gvuld zulen zijn tot de persoon gaat, vind ik zelf ook niet nodig.
Maa verder denk ik dat je nooit zo \ver zult komen in het leven. Er komen wereldwijd per dag meer boeken uit dan je in je leven kunt lezen. En als je dan toch ook zo goed mocht worden dan komt je iegelijke taalk pas en dat is de volgende generatie te helpen net zo slim of slimmer te worden dan jij, Dan heb je een masterpiece gemaakt en verdien je je verlossing mssr dan ben je al 120.
Ik zou zeggen, nee want je hebt een stukje verantoowrding voor deze wereld en ja als er echt zerieuze redenen zijn nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp niets van deze tekst.
geezingskans, gvuld, sterrven, iegelijke taalk, mssr, verantoowrding, zerieuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, sorry ik Niet als smoes maar ik was toen lang op(42 uur) en druk geweest (38 uur en zat in het half donker te tikken op GV met een drankje en een leuk stukje muziek op de achtergrond. Ik was te lui om het te verbeteren en na te kijken wat ik meestal wel doeIk ga me verbeteren.Bedankt voor je feedback.Die e pakt die lastig. Er staat Ondraagelijke pijnen leiden op zeer oude leeftijd met een genezings-kans van 0, komma zoveel.....
Dat de rest wat je noemd fout is klopt ook, dat je niet de fantasie hebt om erachter te komen dat de E steeds mist, of kunt zien wat het moet zijn dat valt me wel weer van je tegen. Nogmaals ik zal me beteren (iedereen heeft recht op een makkelijk te lezen tekst zonder fouten)en er nog meer rekening mee houden dat deze site door mensen met verschillend niveau wordt bezocht.
gevuld, dat rottige e`tje niveau groep 6
sterven n r teveel niveau groep 5
eigelijk de twee beginletters omgedraaid. groep 6
Taal n k teveell niveau 5
mssr ipv 2 keer de a de letter die er naast zit, heel moeilijk minstens niveau groep 7
serieuze veel kinderen uit groep 3 maken die fout.
Jou boodschap is mij duidelijk, jammer dat je de vorm belangrijker vind dan de inhoud.
Als je dat niveau hebt bereikt, kun je er ook voor kiezen de rit nog even uit te zitten en bv Meester te worden en andere mensen te ondersteunen op hun pad en alle bewuste wezens helpen tot inzicht en bevrijding te komen.
Ik bedoel maar Siddharta Sakyamuni Gautama Boeddha kneep er ook niet tussenuit nadat hij onder de Boddhi boom ontwaakt was,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans is groot dat je dan alleen maar je leven hier hebt weggegooid. Er is namelijk nooit iemand geweest die een leven na de dood heeft aan kunnen tonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een spiritueel persoon die,op wat voor manier dan ook,de mijne is psychedelica,de dood geproefd en gezien heeft beseft dat het inderdaad slechts een overgang is van de geest.Maar dan besef je ook dat het lichaam doodgaat en niet de geest,dat is alles wat de dood is.

Maar je beseft dan dus ook dat je lichaam hier op aarde samen met je geest het leven ervaart en dat moet je,zo lang als je fysieke gezondheid dat toestaat,zoveel mogelijk ervaren.

Dus bijvoorbeeld nog even een aardbei eten.Dat is voor een kind en een spiritueel meester hetzelfde:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je leeft ben je nog niet uitgeleerd voor dit leven. En als je dat wel bent ga je vanzelf dood.
Zelf kies je dit niet, want ik geloof dat je na het leren in dit leven, je ook een taak hebt. En tegen die tijd dat je daarmee klaar bent, ben je oud genoeg om vanzelf dood te gaan.
Het leren heeft namelijk een doel, daar hoort een taak bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt je kansen en je lessen in dit leven gepresenteerd.
Of je er wat mee doet, dat is iets wat je zelf kunt invullen.
Zo niet, krijg je ze steeds weer op je levenspad, net zolang tot je er wat mee gaat doen.
Werkelijk doodgaan kan een verlossing zijn, als je lichaam oud en je geest verrijkt is, en je voelt diep van binnen dat dit leven ten volle geleefd is, en het goed zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat iemand dood mag wanneer hij/zij zelf wil.

Wat voor reden dan ook.

Het lijkt mij wel nogal arrogant om te zeggen dat je uitgeleerd bent in dit leven. En zolang je nog arrogant bent, ben je niet uitgeleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat dood als je bobijntje af is.Spiritueel of niet.Er zijn grote meesters die stokoud worden en andere even grote meesters die amper de zestig halen.
Doodgaan is de werkelijke verlossing bij hoogbejaarden die er zo slecht aan toe zijn dat ze dag en nacht aan de zuurstof hangen, EPO krijgen ingespoten, nog nauwelijks kunnen fluisteren , pijn hebben bij elke aanraking, doorligwonden hebben van een tennisbal groot, skin-taers krijgen bij aanrakingen. Maar die 'mogen' blijkbaar niet doodgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er valt niets te leren .... je leeft niet om te leren maar om te kunnen / mogen ervaren...

En " doodgaan" is ook een ervaring. Dus ja... je mag doodgaan.

Sterker nog.. daar is uiteindelijk geen ontkomen aan. Of je
nou ALLES ervaren hebt wat er hier te ervaren valt of slechts een deel daarvan.

Ik denk dat met name onze wil om te leven de grootste levenskracht is. Als die wil er niet meer is.. dan houdt niemand je uiteindelijk tegen toch?

En wie weet... misschien wil/kun/ mag je nog eens terug om 't nog eens dunnetjes over te doen op deze krankzinnige planeet die aarde heet.

Of misschien wil/ kun/ mag je elders je geluk beproeven.

En ik vind 't helemaal geen gek idee. Sterker nog, t sluit goed aan bij mijn ervaringen ;)