Zijn wij hier of zijn wij hier omdat wij denken dat wij hier zijn?

PS, de vraag staat niet voor niets in de categorie filosofie. Probeer de vraag te begrijpen of sla deze over, dank u wel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie

Antwoorden (19)

In dezen blijf ik Descartes volgen in zijn immer onvolprezen adagium 'cogito, ergo sum'.
Je bestaat omdat je denkt. Als wij dus louter hier zouden zijn omdat we denken dat wij hier zijn, zijn wij hier toch, omdat het denken blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, we denken omdat we hier zijn, anders zouden we bezwijken onder de belastingdruk e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het zo filosofisch stelt, dan is het nodig dat je "zijn" definieert voordat ik de vraag kan beantwoorden.

Volgens de gangbare definitie van "hier zijn" zijn wij gewoon hier, ook al zijn wij hier omdat wij alleen maar denken dat we hier zijn, want als we alleen maar hier zijn omdat we denken dat we hier zijn, dan nog wordt in ons gedefinieerde taal met "hier zijn" hetzelfde bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn echt hier. We denken het niet alleen, maar het is ook zo. Als we het alleen maar zouden denken dan zijn we hier niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees de PS.
Bij je vraag moet ik denken aan "the matrix".

Zou het allemaal een droom kunnen zijn. Een schijnwereld?

Het is in ieder geval dat wij denken dat wij hier zijn. En aangezien ik ook spiritueel ben, dan is waar we denken dat we zijn, we ook werkelijk zijn. Al dan niet in een schijnwereld.

Een andere spiritueel verschijnsel is, is dat we eigenlijk energie zijn. In onze hogere zelf, bestaan we niet fysiek, zijn we geen mens, of een man of vrouw. Hebben we geen ras.

Dus zolang we denken dat we hier zijn, zijn we hier. En als we stoppen met denken dat we hier zijn. Dan zijn we hier niet. Dan zijn we of nergens, of ergens anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit leid een cirkelredenering die nooit stopt: ik denk dus ik ben dus ik denk etc het klopt allebei. het enge is natuurlijk dat zijn volledig door anderen ingevuld kan worden voor jou. als je in noord korea leeft denk je communist te zijn... of denk je dat alleen en ben je het omdat je het denkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er uitgebreid over nagedacht, het van alle kanten bekeken, links gepord, rechts gepord, en mijn conclusie is: ja, ik denk het wel!

Toegevoegd na 2 minuten:
Seriously, though. Wie zijn we? Wat is hier? Wat is zijn?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben hier. Jij bent niet hier. Dus wij zijn niet hier.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik denk hier dus ik ben hier. Over jou blijf ik twijfelen.

Toegevoegd na 1 uur:
cogito ergo zoem
zij de bij
en vloog

Toegevoegd na 1 uur:
zij moet zei zijn (bloos)
14 jaar geleden
Schijn bedriegt vind ik hier een hele toepasselijke gezegde We denken dat we hier zijn, omdat we denken zeker te weten dat we hier zijn. Maar misschien is het helemaal niet waar en is het allemaal een groot spel wat we aan het spelen zijn.

Stel dat wij als zielen allemaal afspraken voor dit spel hebben gemaakt. We hebben de aarde als speelruimte aangewezen en de personages worden door onszelf bedacht. Dan kan het zijn dat "wij" als mens wel hier zijn maar dat een ander deel van ons vanuit een andere plek "stuurt" in ons spel hier op aarde. En omdat we hier op aarde dat toch een beetje voelen, kunnen vragen als deze ontstaan.

Ben ik nog te volgen? Heeerlijk filosoferen! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn hier.
Want als je denkt dat wij hier zijn. Dan moet er ergens nog een planeet zijn waar mensen er leven...
Dus wij zijn gewoon hier. En we denken niet dat we hier zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WIJ ZIJN HIER omdat we er zijn, we leven hier ,we mogen hier zijn om te leven en om doelen te halen.We zijn er om te denken alles uit het leven te halen wat je wil kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denken en zijn is één en hetzelfde, als iets gedacht kan worden kan het niet zo zijn dat het niet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk,ik hoor ook weleens dat als je gelooft in de hemel dat je daar dan ook komt en dat het eruit ziet zoals je vewacht.Toch vraag ik me dan af of je dat alles niet door kunt trekken want waarom moeten zelfmoordenaars dan hun leven beeindigen als ze ook eenvoudig zouden kunnen stoppen met denken dat ze bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn hier, klopt niet... Ik kan alleen bevestigen dat ik hier ben... Ik ben hier... Ik kan niet ontkennen dat ik hier ben, anders zou ik daar zijn en ik ben niet daar...

Dus de werkelijkheid is dat ik hier ben... Is dat altijd waar of moet ik eerst denken om hier te zijn... Nee ik ben eerst hier en dan pas ga ik denken of ik hier ben, dus hier zijn gaat vooraf aan denken... Ik ben ook hier als ik niet denk...

Dus hier zijn staat los van denken... Ik ben hier en wat ik er van denk maakt niet uit, ik ben en blijf hier...

Daarmee is de vraag beantwoordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn hier omdat we denken dat we hier zijn.
Ons denken is niet de werkelijke realiteit; het 'maakt' een realiteit, het maakt ons leven maakbaar, leefbaar, maar wat het denkt dat het is, is illusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn hier echt! Als we alleen zouden denken,dan waren we ergens anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Wij zijn hier) Geïnterneerd door middel van allerlei complexe regelingen, als koolstofverbindingen en continu herschikkende subatomaire deeltjes. Onze zielen zitten gevestigd, naarmate ze zich zullen ontpoppen als architecten van onze eigen individuele reizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij kunnen denken omdat we hier zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je denkt dat door te denken je op een goeie dag wel tot een conclusie zal komen.Maar als je blijft doordenken kom je in een soort cirkeldans te recht.
Wat betekent 'hier'voor jou?Wat betekent 'zijn' voor jou?Dat ligt voor iedereen heel anders.
Als je met hier de planeet aarde bedoelt, dan 'vertoeven' wij levende mensen lichamelijk een korte of langere tijd hier. Het 'zijn' kent een onnoemelijk aantal varianten.
Wat het denken betreft, beweeg nooit naar de uitersten, of je wordt heen en weer geslingerd.Het evenwicht ligt in het midden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is 1. Hier ben je een afsplitsing van het grote geheel. Het afgesplitste deel van het AL dat jij in z'n geheel bent ... die kleine splinter...denkt dat jij hier in je geheel bent....dat wat jij hier bent alles is... of eigenlijk.. dacht... want deze vraag stel je niet voor niets..

als een splinter naast de boom.

in afwezigheid van wat je niet bent, is dat wat je bent niet.

je bent alles van alles...als je je herINnert