Zijn wij hier of zijn wij hier omdat wij denken dat wij hier zijn?

PS, de vraag staat niet voor niets in de categorie filosofie. Probeer de vraag te begrijpen of sla deze over, dank u wel.

Weet jij het antwoord?

/2500

In dezen blijf ik Descartes volgen in zijn immer onvolprezen adagium 'cogito, ergo sum'. Je bestaat omdat je denkt. Als wij dus louter hier zouden zijn omdat we denken dat wij hier zijn, zijn wij hier toch, omdat het denken blijft.

Schijn bedriegt vind ik hier een hele toepasselijke gezegde We denken dat we hier zijn, omdat we denken zeker te weten dat we hier zijn. Maar misschien is het helemaal niet waar en is het allemaal een groot spel wat we aan het spelen zijn. Stel dat wij als zielen allemaal afspraken voor dit spel hebben gemaakt. We hebben de aarde als speelruimte aangewezen en de personages worden door onszelf bedacht. Dan kan het zijn dat "wij" als mens wel hier zijn maar dat een ander deel van ons vanuit een andere plek "stuurt" in ons spel hier op aarde. En omdat we hier op aarde dat toch een beetje voelen, kunnen vragen als deze ontstaan. Ben ik nog te volgen? Heeerlijk filosoferen! ;-)

interresant onderwerp!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100