Wat is idealisme

Wat is idealisme?

Iets waar we naar streven maar denken dat we het nooit zouden kunnen bereiken?
Iets waar van bij voorbaat al denken dat we het niet kunnen nastreven.
Iets wat te mooi is om waar te zijn omdat men bij voorbaat al denk dat het niet haalbaar is.
Of iets wat gewoon een droom is maar nooit een prioriteit geworden is om er een doel van te maken?
Of heet het enkel met denkwijze te maken?

Is idealisme ook niet iets waar men nooit tevreden kan zijn.
Ideaal bestaat niet omdat men nooit tevreden zou zijn met de situatie en naar perfectie streef wat er nooit zou zijn waardoor het ideale beeld steeds opschuift naar een andere level.

Is idealisme naïviteit?
Is de mens naïef om idealisme om te zetten naar realisme?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
12.8K

Het beste antwoord

Aangezien je de vraag in de categorie filosofie zet zal ik ook beantwoorden wat idealisme in de filosofie betekend. Dit heeft in de filosofie namelijk een compleet andere betekenis dan wij in het dagelijks leven gebruiken. Als je het in de filosofie hebt over idealisme heb je het over een theorie dat dingen op de aarde een oorsprong hebben in metafysische ideeën. Een duidelijk voorbeeld is natuurlijk Plato's ideeën leer. Volgens Plato nemen alle dingen op onze aarde deel aan een perfect idee die eeuwig en onveranderlijk bestaat in een soort van hemel. Hij vergelijkt het met een schaduwspel in een grot. Wij zien als het ware enkel de schaduwen van hoe de dingen in het echt zijn. Plato is niet de enige met een idealistische filosofie we zien dit bijvoorbeeld ook in de werken van Augustinus, Shopenhauer, Hegel en vele andere filosofen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filosofisch gezien juist!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus idealisme kan dus wel realisme zijn..?
Het denken van alle mogelijkheden tot werkelijkheid maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat we allemaal een stukje van plato's ideaal kunnen zien.

Andere antwoorden (8)

Idealisme is de wil om alles zo perfect mogelijk te krijgen.
Vervolgens: nee, want 't streven naar perfectionisme is niet 't zelfde als perfectionisme zelf; nee - idem; nee - idem; nee, ook met handelswijze; nee, want 't streven naar perfectionisme is niet 't zelfde als perfectionisme zelf.
"Ideaal bestaat niet"
Wel als je de zaken in delen definieert/aanpakt; maar idealisme is niet 't zelfde als ideaal: idealisme is 't streven náár ideaal.
Vervolgens: nee, want 't streven naar ideaal is goed; nee, want idealisme kan realistisch zijn ('t ideaal zelf niet, tenminste niet als men _alles_ ideaal wil hebben); want idealisme is 'slechts' 't streven naar ideaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zie idealisme als een levensinstelling waarbij je de wereld ietsiepietsie beter probeert te maken, zonder daar geldelijk gewin bij te hebben.
14 jaar geleden
Idealisme is iets waarvan je bijna zeker weet dat onmogelijk is, toch mogelijk is...

Ja is zeer naïef...

Realisme is willen dat wat is, idealisme is willen wat niet kan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idealisme is een begrip met meerdere, aan elkaar soms zelfs tegenstrijdige betekenissen. Het wordt door de een gebruikt als nauwkeurig afgebakende beschrijvende term in (bijvoorbeeld) de filosofie, terwijl het elders slechts als polemische term gebruikt wordt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idealisme komt van het woord ideaal wat weer is afgeleid van idee. Het betekend een wereld waarin ideeën werkelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idealisme. Streven naar het ideaal.
Iedereen heeft zijn of haar eigen deel-idealisme.

Met veel machtvertoon zal je het iedereen door de strot kunnen duwen. Maar dan ga je voorbij aan het hoogste idealisme. Het idee van het AL en dat is het ideeALisme.

Dat gaat over de idee dat iedereen een stukje van het ideaal in zich heeft. Immers iedereen is gevormd door zijn of haar ervaringen. Hoe verrot die ervaring ook zijn kan, elk mens is een 'resultaat' van de wereld in combinatie met zijn/haar eigen blauwdruk (genen) en vertelt dus een stuk van 'de waarheid' hoe de wereld is.
Elk mens heeft kwaliteiten en als daarvoor een weg komt, viola! Met zo'n ideaal hoef je mensen niet te forceren, sterker met forceren schiet je je doel voorbij en zullen mensen hun eigen stukje weer met harde hand gaan verdedigen.

Het probleem is dat het idealisme in welke vorm dan ook verankert wordt in krampachtige ideeen, die de enige weg naar het ideaal lijken te zijn. Erachter zit een gevoel/motivatie waar het eigenlijk om gaat. Als we dat met zijn allen naar boven kunnen krijgen...

Dat is geen onhaalbaar idealisme, als dat ergens begint te werken, dan wordt dat zo inspirerend dat iedereen dat graag overneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idealisme in de triviale zin is het nastreven van een ideaal, het streven naar een wereld die voldoet aan maatstaven die je aanhoudt voor de, in jouw ogen, best mogelijke wereld.

In de jaren negentig is idealisme een vies woord geworden en idealist een scheldwoord.

Geheel ten onrechte natuurlijk, want streven naar iets beters, zelfs naar het (schier) onbereikbare, is één van de motoren van vooruitgang.

En ik geloof in vooruitgang.

(schouders eronder, wie houdt ons tegen...)
14 jaar geleden
Een realist heeft een voorwerp nodig om het bestaan van het licht van de idealist te bewijzen. Het voorwerp is er voor hem ook als het licht er niet is. Hij ziet het dan niet meer, maar het voelen kan dan nog wel.
Het beschenene is niet het licht zelf.
Een idealist kan het met het donker doen: de afwezigheid van de voorwerpen van de realist bewijst niet de afwezigheid van licht.

Toegevoegd na 8 minuten:
We hebben ons door de uitspraakwijze van het woord "idealisme" in het nauw gebracht. We zeggen:
I-dea-lisme. Maar eigenlijk hoort de A bij de middelste ster in dit beeld. Het is dus eigenlijk: Ide-Al- Isme. Oftewel:
IDEËEN ZIJN ALLES.