Hoe gaan we de luxe produkten in ons leven ooit weer leren opgeven ?

Als het nodig mocht zijn door de economische crisis.
Zoveel produkten , diensten , dingen zijn in het dagelijks leven vanzelfsprekend geworden.

Bijvoorbeeld: Waar we vroeger eenvoudig spaghetti aten , moet het nu handgedraaide verse eierspaghetti bij AH .

Waar we vroeger blij waren met een derde hands Saab , rekenen we nu op een nieuwe auto.

Computers, Ipods, WII , Nespresso machine , combi keuken , afwasmachine en droger. Allemaal duur en voor de toekomst misschien onbetaalbaar ?

In de stad ga je naar de Coffee company of de Starbucks of Lebkov voor een handgemaakte cappuccino. Gewone koffie met koffiemelk : ik heb het al jaren niet meer gedronken buitens huis.

Voor je lunch : versbelegde sandwiches of belegde stokbroden bij Subway, of bij de AH to Go.

Wijntje van de Hema is Australische of Zuidafrikaanse kwaliteits wijn geworden.
Biertje : toch wel zeker een Belgisch trappistje.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk, zou ik daar niet veel moeite mee hebben.
De crisis is nog het minst van de problemen.
Ik en wat vrienden van mij, zijn ons al aan het voorberijden op eventuele veel moeilijkere tijden.
We hebben een flinke lap grond, waar we zelf onze groente op kweken.
Dan gaan we nog een cas neer zetten met zonnepanelen, dat we altijd stroom hebben, ja of de zon moet vergaan, maar dat zal niet gebeuren.
Dan hebben we nog kippen, en dus ook eieren.
Dan hebben we vlees en groente om te leven.
Diepvriezen en andere aparaten werken op de stroom van de zonnepanelen..
Het enige wat dan nog kan gebeuren is dat een aparaat kapot gaat.
Het is meschien een beetje paranoid, maar als het financieel mogelijk is, waarom niet.
Het is ook goed voor het milieu ;-)
Het is natuurlijk niet in een klap mogelijk, maar beetje bij beetje door de toekomst heen gaan we dit wel realiseren, en ik geloof dat alles voor een reden gebeurt, dus het zal wel op tijd af zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klinkt heel interessant Whiteeagle. Dat klinkt flink zelfredzaam bij jullie. Ikzelf ben nog niet zo ver . Maar ik denk er over na. Stap 1 was geen auto meer bezitten. Auto lenen of Greenwheels. Stap 2 was doorgaan met mijn "oude " computer uit 2007 en geen flatscreen tv, maar gewoon doorkijken op de oude beeldbuis. Maar stap 3, 4, 5 etc. heb ik meer moeite mee. Ook dingen als een tijdschrift kopen om maar één artikel te lezen. Of een boek kopen , alleen om het "te hebben". Luxe produkten zoals daarnet beschreven. Voelt aan als een snoepje dat je aan jezelf geeft. Of een snoepje dat je uitdeelt aan iemand anders . Jezelf verwennen. Maar het is allemaal behoorlijk vanzelfsprekend geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik koop eigenlijk niet veel meer dan de noodzakelijke dingen, zoals eten, drinken, en kleding.
Cd's hoef ik niet te kopen of films, die kan ik gratis van een vriend krijgen, die ze van internet af haalt.
Ik heb zelf ongeveer 3000 muzieknummers op mijn pc staan.
Het enige dat ik verder koop, zijn zakjes zaden, af en toe een bloemetje, en voer enz voor mijn vogels. ik heb de tijd van mezelf verwennen al gehad.
Toen ik nog bij mijn ouders woonde, werkte ik 32 uur in de week, en had ik ook een salaris, en aangezien ik geen huur of zo hoefde te betalen, had ik veel geld om op te brassen.
Ik heb daarvan elke maand 300 gulden "was het toen nog" opzij gezet, ik moest mijn zorgverzekering betalen, en de rest kon ik op maken.
Dus ik heb toen heel veel verwen dingen gekocht 3 jaar lang.
Maar ik heb er nu eigenlijk helemaal geen behoefte meer aan. Ik heb ook geen auto, en ik heb gewoon een simpele kleine lcd tv, en tv kijken heb ik zolang ik hier nu zit, en dat is vanaf september oktober al niet meer gedaan, ik heb er ook helemaal geen behoefte aan, er is toch niks op, of allemaal herhalingen, of allemaal van die onzin.
Het enige wat ik aan luxe niet kan missen is mijn senseo, en mijn pc. Ken je het boek Australie op blote voeten, echt super mooi boek.
Daar leert die vrouw, dat ze geen waarde moet hechten aan spullen.
Ze komt daar aan, het eerste wat ze moet doen, is haarzelf uitkleden, en een of andere lap om haar heen doen.
Legt ze al haar kleding met persoonlijke bezittingen op een steen, en worden die zo in het vuur gegooid.
Portemone met geld, pasjes, een gouden ring, haar camera enz.
Zij helemaal in shock in eerste instantie, maar later krijgt ze door dat die spullen helemaal niet belangrijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal het eens opzoeken van dat boek . Bedankt voor je reakties Whiteeagle.

Het beste antwoord

Door zelf te veranderen.
Als je zelf anders wilt zijn ga je ook andere zaken naar je toe trekken, wensen.

Als je zegt en nu is dit genoeg geweest, nu ga ik het over een andere boeg gooien, dan is het geen inleveren maar weggooien, je gooit je oude levensstijl weg omdat hij je niet meer past.

Als je bijvoorbeeld milieu als belangrijk speerpunt gaat nemen in je leven of aandacht, dan veranderen er allerlei zaken mee.

Het leven van nu mag dan een luxe leven lijken maar er zijn aardig wat gebieden waarop het maar schraal is, tijd voor elkaar bijvoorbeeld, tijd voor echt koken, echt beleven van de maaltijd. Tijd om emotioneel te rusten. Tijd voor echte aandacht.

Verander en de luxe verandert mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dan wordt het naar de euroshopper om de producten te kopen. Dat is ook geen probleem.

Zolang het niet hoeft, moet het geld toch worden uitgegeven. Dat is tenminste de insteek van de maatschappij in deze tijd. Wie wil er nu nog wachten en sparen voor zijn oude dag. Als hij niet zeker weet dat hij nog een oude dag heeft, en al eerder de pijp uit is.

Ik zou niet dood willen gaan en nog veel geld hebben op mijn bankrekening. Dan heb ik al die tijd voor niets zo hard gewerkt, zonder dat ik het optimale heb kunnen uitgeven en kunnen genieten wat ik van dat geld heb kunnen kopen.

Ook dat is niet goed, ik weet het. Ik ben alleen van die generatie waarin die generatie dat moet leren. Daar ben ik dus een onderdeel van. Over 50 jaar doen we het weer anders.
Dan moet je weer sparen, omdat de pensioenen niet worden betaald.

Uiteindelijk komt het altijd goed. De mens is heel rekbaar als het echt nodig is. Bovendien is geluk niet te vinden in het materialisme. Dus ook het ongeluk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat snel genoeg en ook makkelijk, dwz wij zijn net met pensioen en door omstandigheden wat minder in de slappe was. We doen makkelijk stappen terug.
Maar ik vraag me af of jongeren dat wel kunnen, wij weten nog hoe krap het was eind 50 er jaren en begin 60. Toen stelde ik mijzelf altijd de vraag als ik iets wilde kopen: zou ik ook zonder... kunnen. Dat helpt heel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat valt wel mee hoor, met die jongeren. Iedere generatie zegt wel "wij weten nog hoe het was in de jaren XX, jongeren hebben die ervaring niet." En toch redden de jongeren het steeds weer, en worden ze vanzelf ouderen die zeggen dat zij nog weten hoe het was in de jaren XX, en dat ze zich afvragen of jongeren het zonder die ervaring wel zullen redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, waar, SuzyQ.
De een kan het wel en de ander (bijna) niet. Ik heb er minder moeite mee, maar ik doe er ook niet zo aan mee. Als wij naar bijvoorbeeld naar een pretpark gaan, neem ik zelfgesmeerde broodjes en blikjes/pakjes drinken mee. Niet omdat we het niet kunnen betalen, maar ik heb het er niet voor over. Kleding koop ik veel in de opruiming of op kortingsavonden. Etc.

Veel mensen zetten gewoon niet `de tering naar de nering` en daardoor komen ze in de problemen en hebben ze nog minder te besteden. En natuurlijk kunnen we zonder de Starbucks, het is ook een kwestie van willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel: de tering naar de nering zetten. Zoals mensen dat altijd al gedaan hebben.

In plaats van verse pasta van de AH, gewoon weer een pak spaghetti.

In plaats van een nieuwe auto kopen, gewoon weer zoeken naar een derdehands Saab.

Langer doen met je computer, geen 'entertainmentssystemen' aanschaffen, een MP3-speler van twee tientjes als je er al één koopt, weer gewoon koffie zetten als je de cups voor je nespresso niet kunt betalen, de keuken gebruiken die al in je huis zit of naar de IKEA gaan in plaats van er tienduizenden euro's aan uit te geven, met de hand afwassen als de wasautomaat het begeeft, je was weer aan de lijn hangen.

In de stad ga je weer ergens een gewone kop koffie met koffiemelk drinken.

Je bammetjes neem je mee van huis, net als vroeger.

Je gaat weer voor de goedkope huiswijn in plaats van de dure flessen.

In plaats van speciaalbier drink je weer gewoon pils.

Klinkt dat nou echt zo vreselijk?

Zelf geef ik geld uit aan luxe als ik dat geld over heb, én het ervoor over heb. Heb ik het geld niet of heb ik een beter doel voor mijn geld, dan laat ik de luxe staan. Simpel, kwestie van prioriteiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bén tevreden , maar toch een beetje "verslaafd" aan luxe. Vreemd hé. Maar volgens mij ben ik niet de enige.
Beter voorbeeld: medische zorg, die is op middellange termijn niet houdbaar.
Mijn stelling is: het krijgen van dingen geeft minder vreugde dan het verdriet bij het verlies van de dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja alles wat we krijgen moeten we ook weer afgeven, ook het geschenk: Lichaam... Dus alle luxe is van voorbijgaande aard... En als je oud genoeg wordt zal de weelde en luxe van het bestaan afkalven tot spartaanse proporties... Dat kan niet anders... Olie en gas raakt op en wat hebben we dan nog?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe is dit een antwoord op de vraag 'hoe leren we de luxe producten in ons leven weer opgeven?'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat Xinix bedoelt, dat we op een dag geen andere keus hebben, omdat dan alle grondstoffen op zijn.
Van olie worden ook de meeste kunststoffen gemaakt, als dat niet meer gemaakt kan worden, tel dan maar eens uit, hoeveel spullen zijn er van plastic gemaakt.
Dit is maar een voorbeeld, alle andere grondstoffen zijn ook op aan het raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord XiniX ( mooie vogel is dat een rode kardinaal btw in je Avatar ? ) @whiteeagle ik dacht hetzelfde bij wat XiniX schreef. Misschien is wat we nu meemaken een klein dipje vergeleken met wat gaat gebeuren als de grondstoffen op raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een nieuwe avatar. Volgens mij ben je dat zelf . Hi XiniX ( zeg ik tegen de foto :-)
Het gros van de dingen die je noemt, zijn bepaald geen eerste levensbehoeften, sterker nog, het ZIJN niet eens behoeften als de markt ze niet geboden had.
Zolang je de keus hebt, kies je, en heb je die keus niet meer, dan kies je niet.

Nu komen er in je rijtje dingen voor die gewoon lekker zijn, ongetwijfeld, maar als ik eerlijk ben ook gewoon een hele hoop decadente kouwe kak. Als je daar niet meer zonder kan, heb je inderdaad een buitengewoon groot (luxe)probleem.

Een stapje terug doen, betekent voor de meeste mensen wel iets meer dan dat. Dat is niet meer de keus tussen peperdure handgedraaide spaghetti of fabriekssliertjes, maar of er wel of niet een sausje overheen kan. Geen brood van vier euro in plaats van twee kwartjes, maar of er nog beleg op zit. Geen Armani is Versace meer moeten kiezen, maar wel of geen kleren. Ik vind eerlijk gezegd niet één van de door jouw genoemde producten vanzelfsprekend ; ze zijn wellicht op de goed uitgeruste keuken na extreem dure luxe-artikelen, die een doorsnee Jan Modaal zich niet of slechts bij uitzondering kan permitteren. Dit uitgavenpatroon heb je minimaal twee salarissen (1 modaal en 1 minimum als je een normaal huis hebt, twee modaal als je ook bovenmatig luxe woont) nodig.

Veel smaak en gewoontes zijn overigens gewenning ; na een korte periode zonder, ga je vanzelf weer andere dingen lekker vinden. Je kunt ook zelf heerlijke broodjes beleggen en met Hema-wijntjes is niks mis. Soms heb je van die produkten die je heerlijk vind en regelmatig koopt, om can ineens te constateren dat dat merk of die smaak niet meer gemaakt wordt ; ook dat went wonderbaarlijk snel. 't Zit vaak gewoon in je hoofd. En daar krijg je het ook wel weer uit. Mensen zijn buitengewoon flexibel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi Ik voel me betrapt . bij jou antwoord.
ik herken me niet in jouw verhaal.
ik koop huismerk, en daar is niets mis mee.
ik heb geen auto, maar neem de bus, ook geen probleem.
ik heb geen afwasmachine, de afwas met de hand doen heb ik zeker geen hekel aan.
de was hang ik in het trapgat te drogen, lekker vochtigheid voor m'n plantjes.
ipod, wii, wat zijn dat voor dingen? ;)
allemaal flauwekul, waar je makkelijk buiten kan.
als straks het zonnetje weer schijnt, schijnt hij voor mij net zo hard als voor jou, en geniet ik er volop van.
dus geniet van de luxe die je je kan permiteren, maar wees niet te bang voor het verlies daarvan.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtige laatste zin ; uit het hard gegrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed zo Rieneke . Weet je jullie inspireren mij wel . Een beetje minder op zijn tijd. +
Uit noodzaak.

Mensen die nu werkeloos worden leren dat ook allemaal. Het kost sommige wat meer tijd, maar als er geen geld is kun je het niet uitgeven, zo simpel is het.

Als je deze week de handgedraaide spagettie eet en dan 3 weken van droog brood leeft weet je volgende maand wel beter, en zo niet, dan wel de week erna.

Mensen zijn flexibel en leren zich aan te passen aan de situatie. En dat zullen we ook doen als we die luxe producten MOETEN opgeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zelf zal daar geen moeite mee hebben, alle spullen die ik heb zijn maar tijdelijk, en verliezen hun waarde als je dood gaat.
Als er mensen zijn die het harder nodig hebben, gaat het daar naar toe.
Het is immers soms zo goed om te geven en te delen, en de dankbaarheid die je er voor terugkrijgt is vele malen belangrijker dan wat je weggeeft.
Materialisme is mij vreemd, en heeft weinig vat op me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we gaan het opgeven door bij onszelf te beginnen; let maar eens op als je in de winkel teruggaat naar de zak goedkope macaroni, 9 van de 10 keer pakt degene naast je daarna ook die zak!
Ook zo met auto's als je je niet meer laat meeslepen door de (overbodige) comsumptiedrang met mix van jaloezie omdat de buren om de 2 jr een nieuwe kopen en lekker geniet van je oude karretje dat nog prima 10jr voldoet, dan geef jezelf het juiste signaal af