Is het leven 'echt'?

Is het leven 'echt'? Ik kan alleen door mijn eigen ogen kijken en zodoende concludeer ik dat er andere mensen zijn. Maar hoe weet ik zeker dat die andere mensen 'echt' zijn en dat zij niet onderdeel zijn van een illusie?

Of een droom o.i.d.?

Wie zegt dat het leven geen 'coma-droom' is?

Kan als een rare vraag klinken, maar ben benieuwd naar de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
6.8K

Het beste antwoord

deze antwoorden zijn door ons gegenereerd. ze komen niet uit je eigen bewustzijn. Dus kun je concluderen dat je niet het enige bent wat er bestaat in je belevingswereld.
en om dit te bewijzen ga ik nu iets totaal willekeurigs typen wat je nooit zelf had kunnen verzinnen :)
FAFEAEL;FfgjalefdapioFJL;4AEMFPOIfejakl;f
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een illusie zou je kunnen waarnemen maar niet kunnen voelen bijvoorbeeld.
Als hèt ademt, voortplant , hoort of ziet dan leef het dan is het geen illusie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leven is echt. Een filosoof met naam René Descartes zei: ik denk, dus ben ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Dus alles wat niet denkt, is er niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zal een persoonlijke overtuiging bent. waar je niet aan denkt daar ben je je niet bewust van over het algemeen. op het moment dat iemand zich iets kan realiseren kan men spreken van een bewustzijn dus spreken over het of een staat van 'zijn'. +1 (heb het hier dus niet over waarheid/onwaarheid, goed/fout etc. even voor alle zekerheid)
KennisDelen
12 jaar geleden
Mensen kunnen soms hele onrealistische dingen denken (bv. dat ze een beroemd iemand zijn, Rembrand of zo), in dat geval zou ik niet rechtstreeks het verband willen leggen "ik denk dus ik ben" (omdat de manier van denken niet klopt).
Tijdens dromen denk je toch ook vaak dat je anders bent of andere dingen kunt dan in het dagelijkse leven? (zoals bv. vliegen) "Ik vlieg, dus ik ben" :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cogito ergo sum..
als mensen niet veranderen wat betreft uiterlijk, woonplaats, gedrag, niet plots in of uit je leven zijn, voorwerken niet veranderen, op hun plaats blijven staan, en als je regelmaat, logica, en een dosis voorspelbaarheid in je leven hebt denk ik niet dat het leven 'echt' is.

het is wel van belang dat het leven niet verward moet worden met de manier van waarnemen.
iemand die roze olifanten ziet, waarvan zijn huis is overgenomen door de familie van E.T. en waarvan de ouders aan de kant van de mars mannetjes staat heeft ook een echt leven.

het iemand kan waarnemen hoeft daarentegen geen werkelijkheid te zijn. waarnemen, overtuiging, ervaring, gedachtengang, associatie hebben allemaal invloed hierop.

meestal weet men dit niet, en begint het pas op te vallen als het gaat om hallucinaties, en wanneer iemand overduidelijk paranoia is.

zodra jij nog contact maakt met mensen om je heen, én deze op een logische manier reageren zou ik het idee van coma droom vergeten.
je kan je gerust zeggen dat met deze vraag je bewustzijn zodanig is dat er geen sprake kan zijn van een coma.

als je je wat meer verdiept in een coma of pseudocoma zie je dat er meer kenmerken moeten zijn wil je uberhaupt kunnen spreken van een coma.

ik vraag me af óf je je weleens kan realiseren dat je in een comateus áls je je in deze toestand bevindt.

Toegevoegd na 2 minuten:
kortom hoe echt het leven is zal liggen aan de waarde en het waarheidsgehalte wat je er zelf aan toewijst.

er zijn mensen die leven in een fantasiewereld en zeggen dat het echt is, er zijn mensen die wanen hebben en dit als écht zien.

jij kan een loopje nemen met het leven en er met de pet naar gooien omdat je bv denkt dat het niet meer is dan een soort roes of slaap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat is het. Maar in je slaap denk je dat het echt gebeurd. Maar op een gegeven moment moet je wakker zijn, en dat is echt. Je kunt het weten als er iets gebeurd wat echt kan. Je voelt dat je nat wordt bijvoorbeeld.
Soms voel je je niet echt wakker, maar dan heb je niet goed geslapen.

Ik ben echt. heb ook een leven. Ik voel ook alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je deze vraag wilt beantwoorden, zul je eerst moeten definieren wat je met echt bedoelt.
Zolang je dat niet kunt mag je gerust aannemen dat alles een illusie is.
Ik leef al 66 jaar met die illusie, en het bevalt me goed.
Ik doe gewoon alsof.