wat is het verschil tussen levensbeschouwelijke vragen en filosofische vragen??

ik moet namelijk een opdracht op school doen, maar bij deze vraag blijf ik hangen. ik weet niet hoe ik deze vraag zo kort mogelijk kan beantwoorden :S

Weet jij het antwoord?

/2500

Levensbeschouwelijke vragen richten zich niet op waarheidsvinding, maar op een vooraf bepaald doel (Hoe kom ik in de hemel ?) Filosofische vragen zijn juist voor waarheidsvinding (Moet je je naaste liefhebben?). Het filosofische antwoord zal zijn, dat je dat niet noodzakelijk of goed is omdat..... Het levensbeschouwelijke antwoord kan zijn 'Ja, want dat staat in mijn heilig boek'

Het is, in mijn optiek, een kwestie van wat/hoe (levensbeschouwing) en waarom (Filosofie). Levensbeschouwing gaat in op wat het leven betekend, hoe je in het leven kunt staan en wat de waarde van een leven kan zijn. Er hoeft niet altijd een rationele gedachte zitten achter levensbeschouwing en het hoeft zeker niet allesomvattend te zijn; het is persoonlijk. Filosofie gaat in op waarom we leven, waarom we bestaan en waarom leven enige waarde zou hebben. Er is vooral een rationele gedachte aan ten grondslag en overstijgt verkeershobbels opgeworpen door bv. religie en spiritualiteit. Het heeft een breder raakvlak; filosofie is niet zozeer persoonlijk maar overkoepeld als het ware het gehele bestaan met z'n context. Toegevoegd na 50 seconden: Aanvulling: " waarom we leven, waarom we bestaan en waarom leven enige waarde zou hebben" zijn voorbeelden en geen complete lijst. ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100