Wat zou een alternatief zijn voor geld?

Zou er geen utopische wereld kunnen zijn waar geen geld was. Waar mensen deelden en daarom niemand tekort zou komen? Wat zou een alternatief zijn voor geld of ruilhandel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1.9K

Het beste antwoord

in de door jou geschetste utopische wereld,waar niemand tekort komt en alle mensen alles delen, zou je geen alternatief voor geld nodig hebben.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
scherp, kan dit denk je ook realiteit worden?
niko
13 jaar geleden
nee,daarom heet het utopia.je kunt er naar streven,dat is mooi,maar niet bereiken,en dat is goed,want anders zou er niks meer te streven zijn.m.a.w. de weg is belangrijker dan het doel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (11)

Goud, net als vroeger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goud valt ook onder ruilhandel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We handelen nu nog steeds met goud. Elke euro die Nederland bezit staat voor het goud dat in de kelders van de Nederlandsche Bank ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is nu idd, maar dat was de vraag niet :)
Het ligt niet aan het geld dat mensen verhongeren maar aan de onwil om te delen.
Alle ontwikkelingshulp ten spijt verhongeren er in Afrika veel mensen, maar als de locale dictator liever een nieuwe privé-jet koopt dan wat geld aan de armen te geven voor kunstmest verandert er niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diensten, je koopt iets en je werkt daarvoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook een vorm van ruilhandel.
Communisme. Wikipedia: 'Communisme is een klasseloze maatschappijvorm met een economisch systeem gebaseerd op gemeenschappelijk eigendom van productiemiddelen, waarbij eenieder produceert naar vermogen en neemt naar behoefte, of een politieke en ideologische stroming die streeft naar een dergelijk systeem.

In de praktijk wordt met communisme vooral de stroming bedoeld die teruggaat op de ideeën van Karl Marx (marxisme) en Vladimir Lenin (leninisme), en de uitwerking van die ideeën in de Sovjet-Unie en andere socialistische staten.'

Het communisme is geen onverdeeld succes gebleken. Het blijft dus bij een utopie. Wel lief gedacht maar onhaalbaar omdat veel mensen het altijd beter dan een ander willen hebben en streven naar verbetering, meer macht etc. etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn aan twee kanten problemen met het communisme. Aan de ene kant heb je hebzucht, aan de andere kant luiheid. Waarom zou je namelijk harder werken dan een ander als het je niets oplevert?
Maar ook, waarom zou je sowieso werken, als het je niets kost? Je ziet dat hier in Nederland al met een aantal mensen die een uitkering ontvangen, soms kunnen ze wel werken, maar doen ze er alles aan om dit maar niet te hoeven.
Een utopische wereld gaat niet lukken, dit was het doel van het communisme.. Nou, dat was niet bepaald een succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw vraag doet mij meteen denken aan Noppes. Daar kun je "voor noppes" goederen en diensten ruilen met andere mensen. Het aanbod is heel divers: klussen, oppassen, vervoer, tekstschrijven, computerhulp etc. De diensten worden verricht tegen punten, die zij noppes noemen. De waarde van 1 noppes is gelijk aan 1 euro. Doordat ze met punten werken, hoef je geen directe ruil te doen. De punten die je verdient met een dienst, kun je naar keuze uitgeven aan een andere dienst of aan de vele tweedehands goederen die via Noppes aangeboden worden.
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Dat is geen alternatief voor geld, dat is alternatief geld.
Seks is een goed ruilmiddel :P. Wordt vaak gegeven voor bijvoorbeeld klussen in huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet de vraag beter lezen voordat je met een dergelijk antwoord komt.
Ik denk dat er wel iets gaat veranderen in de wereld, geld is eigenlijk helemaal niet handig. Mensen gebruiken geld dat ze niet hebben. Het communisme zou niet een goede vervanger voor geld zijn: mensen worden er lui van! Ik bedoel, als je doet wat je kan en je krijgt wat je nodig hebt, waarom zou je dan hard werken? Je krijgt je eten toch wel! Ruilen lijkt me een beter idee, zo kan je niet ruilen wat je niet hebt, je kan geen denkbeeldige zak appels ruilen voor een lepel, je kan wel van geleend geld een huis kopen. Het geld staat op papier maar je hebt het niet in je handen.
Een wereld zonder geld met ruilen lijkt me een best goed idee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elkaar een wederzijdse dienst bewijzen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat als er geen geld was, mensen gewoon onthouden wat ze van wie krijgen. als een bepaald iemand je vaak helpt zal je die ook vaak helpen, zo komt alles vanzelf terug bij diegene die iets geeft.
je geeft wat je krijgt in een utopie;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sociaal zijn en elkaar de helpende hand bieden
dus diensten.

zoals ze het in de dorpen doen waar geen supermarkten en import is.