Als toeval niet bestaat, bestaat er dan ook geen geluk?

Dan bedoel ik dus in de zin van geluk hebben.

Toegevoegd na 1 dag:
Is toeval een benaming voor het gebeuren van een proces waarvan de kans heel erg klein was dat het gebeurde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
3.3K

Het beste antwoord

Toeval 'bestaat niet', in zo verre, alles is het gevolg van actie-reactie. Iets wat toevallig lijkt te gebeuren oogt zo, omdat we de voorafgaande actie niet hebben waargenomen of om wat voor reden op dat moment niet kunnen verklaren. Dat maakt het voor ons toevallig, maar de natuurwetten hebben gewoon hun werk gedaan. In geen geval was het op een bepaalde manier voorbestemd, zo bedoel ik het in ieder geval niet.

Het zelfde geldt voor geluk; ook een geluksmoment is het gevolg van actie en reactie. De reactie na een actie komt op ons positief over en stimuleerd bepaalde delen van het brein waardoor we ons prettig voelen.

Het komt er dus op neer dat toeval en geluk gevoelens zijn. Toeval in het geval van onwetendheid van de voorliggende acties, en geluk het gevoel van een op ons positief overkomende reactie. Het is een staat van ons brein waar ons bewustzijn op reageert.

Kortom, geluk en toeval bestaan wel, maar niet als iets tastbaars of werkelijks; het zijn persoonlijke sensaties die zich slechts in ons brein manifesteren en daarbuiten geen bestaansrecht hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je zou juist zeggen dat er dan wel geluk bestaat. Als toeval niet bestaat kun je niet toevallig je aanstaande partner tegen het lijf lopen, gelukkig kan dat wel ;)
(lekker filosofisch op de zondagmorgen ;))
13 jaar geleden
Natuurlijk bestaat toeval wel, de hele evolutie is voor een groot deel gebaseerd op toeval.
Zelfs het ontstaan van de mens is slechts toeval, het had ook nog wel 2 miljoen jaar kunnen duren of zelfs nooit!
Spiritueel gezien, ligt dit wat anders.
Velen gaan er van uit, dat het verloop van ons leven voor een groot deel vast ligt en er geen toeval bestaat, maar een volgorde die zo moet gebeuren.
Geluk hebben is het resultaat van een aantal processen, deels biologisch en deels spiritueel.
We kunnen het niet afdwingen, niet bestellen, wel er naar zoeken.
Maar het echte geluk, overkomt je gewoon, het is er ineens, dus het bestaat wel.
Goeie vraag trouwens!

Toegevoegd na 1 dag:
Toeval is de uitkomst van bepaalde niet te voorspellen processen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ho, bierdopje, hier moet ik straks even voor gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een spontane mutatie moet een toevalstreffer zijn wil er een voordeel in zitten.
Bijna alle mutatie's zijn een verzwakking van oorspronkelijke soort, dus verdwijnen weer
Maar sommige ontstaan precies op het juiste moment ( toeval) , doordat er net ( toevallig) iets in de biotoop is veranderd.
Als de Neanderthalers, iets anders waren gemuteerd, waren wij als mens er niet geweest, of zelfs beide soorten mensen, maar wij vonden bij toeval het vuur uit en evalueerde daarom sneller.
Een groot deel van de evolutie lijkt gebaseerd te zijn op natuurlijke processen( aanpassen of verdwijnen) maar een overgroot deel berust op toeval.
De dinosaurus is waarschijnlijk uit gestorven door een grote meteoriet inslag ( toevallig net raak) maar juist daardoor ontstonden er nieuwe kansen voor de zoogdieren, waaronder wij als mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bierdopje, 17 jaar oud en je ben bezig met "out of the box" te denken!
Dat doe ik al mijn hele leven, dat wordt je meestal niet in dank af genomen, want wat er in de boeken staat is de "waarheid".
Boeken zijn prima zolang het tegendeel niet is bewezen.
Ik heb vaak het tegendeel kunnen bewijzen, maar dan ben je nog steeds eigenwijs, jij ben net zo'n "irritant"mannetje als ik, lekker dwars en maar doordrammen.
Daar hou ik wel van, zeker gezien je leeftijd.
Ik heb er al wat langer over kunnen na denken ( ben 68) dus heb ik misschien wel een voorsprongetje.
Ik heb me veel bezig gehouden met de wetten van de evolutie en ik zie om me heen dat de evolutie nog steeds door gaat.
Spontane mutatie's is de basis van de evolutie, tenminste in mij ogen.
En spontaan zie ik als toeval en niet als een gevolg van, die zijn er natuurlijk ook.
Genetisch materiaal, is vaak duizenden jaren altijd maar exact het zelfde, door het ontstaan van slechts een genetische afwijking, wordt plotseling het hek open gezet voor duizenden nieuwe genetische afwijkingen.
Een mooi praktijkvoorbeeld, ik kweek al jaren lang de gewone blauwe moerasvergeetmeniet, nu vond ik jaren geleden hoog in de alpen, een witte , kleinbloemige moerasvergeetmeniet, ( stekje meegenomen) deze is thuis gekomen zich gaan kruisen met de gewone, na een jaar of 5 had ik daaruit een grootbloemige witte soort gekweekt ( ice pearle) een lichtblauwe dwergsoort( blue dwarf) een witte dwerg soort( wihte dwarf) en zelfs een paarskleurige ( blue boy), een volkomen nieuwe kleur die nergens in de genen zat!
Ja dat zet je aan het denken!
De evolutie moet het hebben van de wet van de sterkste, aanpassen of verdwijnen, mutaties als het gevolg van iets anders, en spontane mutatie's en dan verder het "toeval".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi bierdopje, bijna al mijn kennis is autodidact, dus kan ik je ook geen boeken of site's aanbevelen.
Al mijn hele leven kijk ik om me heen en probeer het te begrijpen.
Mijn voorsprong op jouw is slechts 51 jaar,( geen 61 ) over bepaalde onderwerpen ( paranormale) heb ik de laatste drie jaar meer geleerd dan al die jaren er voor, dus wat is tijd?
Tijd is ook niet belangrijk, maar wel wat je er mee doet.
Je gedrevenheid is prima, maar je geeft het nog te snel op.
Ook al is de ander veel ouder, dat moet niet van belang zijn, alleen je zelf is van belang!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vervolg: van ieder dier en/ of plant kan een albinovorm voorkomen, ( ook een mutatie) van een plant dus een witte bloem, heel vaak zijn de witte vormen van normaal andere kleuren , erg zwak, en zullen in de natuur weer verdwijnen, de natuur corrigeert vaak zich zelf weer.
Maar bij de blauwe vergeetmeniet, zit wit niet in de genen.
Maar zijn er in gebracht door de witte vorm uit de alpen, als er slechts een maal genetisch iets verandert, dan zijn daarna duizenden genetische veranderingen mogelijk.
Er komen op de kwekerij nog steeds afwijkende kleuren en vormen op, maar deze hebben geen meerwaarde.
had ik de witte vorm in de alpen nooit gevonden, dan hadden de komende duizenden jaren de vergeetmeniet nog steeds blauw geweest, OFFFFF er was een spontane mutatie ontstaan, die dan weer kan kruisen met de oorspronkelijke vorm, ook dan is het hek open, maar minder ver open dan bij het inbrengen van vreemde genen. Wil je de evolutie goed begrijpen ga dan naar buiten de natuur in, kijk naar de bomen, hoe de takken er aan zitten, de vorm van de bladeren, zoek naar hun zaden, de planten die er onder groeien, onderzoek waar de grond uit bestaat, welke insecten er leven, kort om, het hele ecosysteem, pas als je de natuur gaat begrijpen , kan je ook de evolutie begrijpen.
En dat is een lange weg te gaan.
Het tegengestelde is waar: alles is gebaseerd op toeval, en geluk is dat dat ene ding echt gebeurt en dan specifiek bij jou. Maar de kansen zijn klein, je mag daarom best zeggen dat geluk niet bestaat, maar er intussen wel op hopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen toeval bestaat, dan kun je altijd nog het geluk hebben te zijn voorbestemd om de hoofdprijs in de staatsloterij te winnen.

Geluk hebben hoeft derhalve niet toevallig te zijn, dus betekent de afwezigheid van toeval niet per definitie dat er geen geluk (in de zin van geluk hebben) bestaat.

Toegevoegd na 1 dag:
In antwoord op je toevoeging:

Nee, want iets toevalligs kan ook een heel grote kans hebben dat het gebeurt. De uitkomst van het gooien met een munt is, onder de juiste omstandigheden, toevallig. Toch hebben beide uitkomsten, kop of munt, een even grote kans. Maar ook als de kans op munt 90% zou zijn, dan zou nog van toeval sprake zijn.

Toeval is de benaming van een ongestuurd proces waarvan de uitkomst niet van tevoren vaststaat en/of te berekenen is.
13 jaar geleden
Geluk hebben bestaat, net zoals toeval.

Wanneer je een lot koopt bij de Staatsloterij bijvoorbeeld en de hoofdprijs valt op jou lot dan is dat net zo goed toeval als geluk. Voor iedereen is de kans net zo groot. Alhoewel ik in God geloof dank ik wel dat geluk en toeval bestaat. God bemoeit zich niet met ieder klein dingetje in ons leven alhoewel Hij er wel van op de hoogte is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stelling klopt: als er geen toeval bestaat, dan bestaat er ook geen geluk.

Maar gelukkig bestaat er wel toeval.

Toegevoegd na 1 dag:
Het toeval bestaat, simpelweg omdat we dat uitlokken.

We gooien een muntje op, en het wordt kruis of munt. Van te voren is niet te bepalen welke van de twee het wordt, omdat het handmatig wordt opgegooid en omdat er teveel factoren van invloed zijn. Voor onze beleving is dat voldoende: het is toeval als het kruis wordt, het is toeval als het munt wordt, en het is onwaarschijnlijk dat de munt op zijn kant terecht komt en zo blijft staan.

We kopen een lot van de loterij met dezelfde gedachte aan ‘geluk hebben’: van te voren weten we niet of nu net jouw lootje wordt getrokken, dat is voor jou absoluut toeval. De notaris haalt handmatig een lootje uit de ton, en daar zit alleen maar een random functie in, puur toeval als het bij jou terecht komt.

En zo zijn er veel meer voorbeelden, alleen nog maar gerelateerd aan een bewuste voorkeur van de mens om het toeval te laten spreken.

Toeval is het resultaat van een proces waar we geen bewuste sturing in hebben. De kans hoeft niet erg klein te zijn, maar hoe kleiner de kans, hoe groter het toeval.
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
Het toeval bestaat, simpelweg omdat we dat uitlokken. We gooien een muntje op, en het wordt kruis of munt. Van te voren is niet te bepalen welke van de twee het wordt, omdat het handmatig wordt opgegooid en omdat er teveel factoren van invloed zijn. Voor onze beleving is dat voldoende: het is toeval als het kruis wordt, het is toeval als het munt wordt, en het is onwaarschijnlijk dat de munt op zijn kant terecht komt en zo blijft staan. We kopen een lot van de loterij met dezelfde gedachte aan 'geluk hebben': van te voren weten we niet of nu net jouw lootje wordt getrokken, dat is voor jou absoluut toeval. De notaris haalt handmatig een lootje uit de ton, en daar zit alleen maar een random functie in, puur toeval als het bij jou terecht komt. En zo zijn er veel meer voorbeelden, alleen nog maar gerelateerd aan een bewuste voorkeur van de mens om het toeval te laten spreken.
Volgens bepaalde wetenschappelijke principes als 'actie = reactie' bestaat het toeval niet. Althans; bij alles dat gebeurt is er een logische reden waaróm het gebeurt. In sommige gevallen zijn echter de redenen zo subtiel dat het voor de mens 'toevallig' lijkt. Als men een munt opgooit kan aan de krachten die je op de munt uitoefent en de eventuele windkrachten et cetera al worden voorspeld op welke kant de munt neerkomt. Echter, die krachten zijn zo makkelijk verstoord dat de munt in ongeveer 50 procent van de gevallen op kop valt en de andere 50 procent op munt. Dit is echter strikt genomen geen toeval. Als een machine een munt telkens exact gelijk zou opgooien, zou hij ook op dezelfde kant vallen, telkens weer. Dit soort verschijnselen zijn opgenomen in de chaostheorie.

Geluk is een totaal ander woord. Het is bijvoorbeeld subjectief wanneer je ergens geluk mee hebt. Iemand kan gelukkig zijn met iets waar een ander helemaal niet gelukkig mee is. Geluk kan dus ook niet 'bestaan'. Op dezelfde manier zou je dan kunnen vragen: 'bestaat tevredenheid?' of 'bestaat verdriet?'. Het zijn dus abstracte begrippen die niet kunnen 'bestaan'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluk bestaat ook niet het is een illusie.
Allemaal dingen buiten jezelf het is hoe je jezelf van binnen voelt daar hangt al dat "geluk"vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inmiddels is op kwantumniveau BEWEZEN dat niet alleen de geschiedenis invloed heeft op het heden (nu) maar ook de toekomst.
Dat betekent dat vastgesteld is dat wat in de toekomst gaat gebeuren het nu beinvloed en de tijdslijn wel degelijk van twee kanten op het nu ingrijpt.
Dat is voor ons moeilijk te begrijpen, het heeft te maken met de superpositie die in de kwantummechanica bestaat.
De meting beinvloed het meetresultaat, dat komt omdat een fragiele toestand van deeltjes verstoord wordt door de meting.
Vergelijk het maar als je rijdt en je weet dat er een politiewagen achter je rijdt.
Dat beinvloed de kracht die je uitoefent op het gaspedaal.
Maar zie je in de verte een ongeval, dan neem je ook gas terug terwijl je nog niet op de plek des onheils bent aangekomen.
Kun je stellen dat het onze intelligentie is die anticipeert,
danwel extrapoleert.
Het is van kerndeeltjes al langer bekent dat wanneer ze uit twee gelijke wegen kunnen kiezen waarbij de een buiten het zicht tot vernietiging (annihilatie) leidt en de andere weg niet, statistisch veel te veel deeltjes voor de veilige weg kiezen.
Alsof ze in de toekomst kunnen kijken en dan weten welke weg een gewenst en een ongewenst effect hebben.
Nu heeft met door een zwakke meetmethode (een methode die deeltjes niet uit hun superpositie brengt en dus de meting NIET beinvloedt) aan kunnen tonen dat fotonen in een laserstraal reeds voor een afbuiging zich al voorbereiden wat zich door een veel te grote uitslag, zelfs een die buiten de mogelijkheden van het optisch systeem bevond doorschoten, vlak voordat ze het gewenste punt hadden moeten bereiken, dus voorbereiding door anticipering door niet denkende deeltjes.
Daarmee wil ik aangeven dat de toekomst al bekend is voordat het zover is.
Als dat zo is ligt op kwantumniveau de toekomst al gedeeltelijk vast.(Terugwaartse causaliteit)
Het kan dus zeer goed zijn dat dat in ons brein ook gebeurt en daar zijn zelfs sterke aanwijzingen voor.
Sommigen zien de hersenen als een kwantumcomputer.
FMRI heeft resultaten opgeleverd die in dezelfde richting wijzen, de hersenen bereiden zich vlak voor het tonen van een foto al voor op de reactie die bij die foto hoorde, dus VOORDAT de foto getoond werd wisten de hersenen al wat er ging komen met een nauwkeurigheid die het toeval
oneindig klein maakte.
Vanwege de 2500 tekens moet ik afronden.
In de toekomst kan OOK geluk verpakt liggen en staat
het ontbreken van toeval geluk dus niet in de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor beide geldt dat het een samenloop van omstandigheden is en hoe je dat zelf interpreteert