Is het mogelijk dat er kleuren bestaan die zo fel zijn als knalgeel, maar die totaal anders zijn dan de kleuren die wij kennen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1.2K

Antwoorden (5)

nee. Kleur is afhankelijk van een bepaalde lichtfrequentie. En we kennen alle licht frequenties die het oog kan 'ontvangen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de primaire kleuren (geel rood en blauw) is geel de lichtste keur de we kennen. Door te mengen met wit krijg je een pastelkleur die lichter is maar waarbij het geel zijn kleur verliest. Door geel te mengen met rood krijg je oranje wat doorgaans meer opvalt maar zeker niet feller is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Alezdigio;

Misschien zijn er wel omstandigheden te bedenken waaronder zo'n kleur zou kunnen ontstaan, maar die zou dan voor het menselijk oog niet waarneembaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt kleuren die onzichtbaar zijn voor het oog zoals ultraviolet en infarood. het zou best kunnen zijn dat er nogmeer ontzichtbare kleuren zijn. ook leuk is te bedenken dat kleure er voor mij anders zijn dan voor jou. daarom vind het ene mens een kleuren combinatie vloeken en een ander niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens ziet maar een fractie van het lichtspectrum. Professor Dawkins heeft het ooit vergeleken met een boerka waar je door heen kan kijken je hebt een gleuf van 5 centimeter breed maar de boerka is van astronomische grootte. Er zijn dus tal van "kleuren" die wij niet kennen. Het is echter vraag of je die als fel kan beoordelen. Fel is namelijk iets dat je alleen van toepassing is op de menselijke zintuigen. Wij noemen iets fel omdat het ons zo toeschijnt. Er is een enorm spectrum van licht dat buiten het waarneembare van de mens zich bevind. Ook met een verschil van intentisiteit. Echter fel is daar op niet van toepassing omdat het alleen iets is dat aan het voor de mens zichtbare van toepassing kan zijn. Iets schijnt ons fel toe, het doet pijn aan de ogen voor iets dat wij niet kunnen zien kunnen wij moeilijk zeggen dat het ons pijn in de ogen (qua kleur), wij ervaren kleuren op een bepaalde manier. Dat kan je moeilijk zeggen van iets dat wij niet kunnen zien en daarmee niet kunnen voorstellen.