Dieren denken al, maar praten (nog) niet.
Dus het denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het denken.

Toegevoegd na 30 seconden:
Praten is het uiten van gedachten, dus die heb je eerst nodig.
13 jaar geleden
Het denken, dieren konden namelijk ook denken. Mensen waren de eerste wezens die konden praten, en die ontstonden veel later dan de dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult toch eerst iets moeten bedenken om te kunnen zeggen! Elke letter die je spreekt is eerst geleerd en leren doe je door te denken, te begrijpen en dan in je geheugen op te slaan.
13 jaar geleden
Ha, die Gast25070;

Denken bestond eerst, praten werd pas nodig toen mensen met elkaar moesten overleggen; er kon pas worden gepraat nadat er was nagedacht. Hoewel er natuurlijk ook nu nog steeds mensen zijn die deze volgorde niet hanteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een vraag waar je nooit met zekerheid een goed antwoord op zou kunnen geven. Maar als je een beetje naar jezelf kijkt en logisch nadenkt(misschien een beetje zoals de fenomenologische methode) kan je er wel pogen iets nuttigs over te zeggen. Als ik probeer te achterhalen hoe ik denk doe ik dit in taal. Mijn gedachte zijn een soort interne monoloog. Zonder taal is logischerwijs een interne monoloog onmogelijk. Echter het verijst een duidelijk cognitief vermogen om tot taal te komen. Wat ik hieraan zou afleiden is dat het denken voor taal bestond maar niet zoals we dat nu doen, het is een meer primitief denken. Met wat wij weten over evolutie van de mens komt dit overeen. Toen de mens begon te communiceren op een bepaalde manier groeide ook onze herseninhoud (de een is niet noodzakelijkerwijs het gevolg van de ander). Maar om het samen te vatten. Het denken was voor het praten echter het denken was meer primitief. Waarschijnlijk te vergelijken met het denken van apen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo denk ik er ook over.Maar haal die lange ij nu weg uit vereist, want zo'n prachtige uitleg moet ook perfect geschreven zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook denken in beelden ipv woorden. Dat wij nu vooral denken in woorden, wil niet zeggen dat dat altijd zo is geweest. Ik denk dat voordat taal zich ontwikkelde, de mens voornamelijk in beelden dacht.
rose
13 jaar geleden
Het is ook denkbaar dat er taal was voor er communicatie was. Taal als denkgereedschap vs louter communicatiemiddel.
Natuurlijk het denken. Praten is het gevolg van het feit dat je nagedacht hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denken in woorden is hoogstwaarschijnlijk tegelijkertijd ontstaan met praten in woorden. Maar intelligent gedrag (van dieren) bestaat al veel langer en geluid maken ze ook al heel erg lang.

De studie naar het ontstaan van taal heet glottogonie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zonder denken kan je ook niet praten
dus denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het DENKEN was eerst.Toen het DENKEN begon te vervelen ben ik gaan praten. Het gevolg was dat men begon te vervelen van mijn praten. Toen ben ik weer gaan denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er een evolutie van beide was.

Ik denk dat er eerst oerklanken waren, spelen met de stem, intonaties om dingen aan elkaar aan te geven zoals dieren dit doen.. Vervolgens zijn we verder ontwikkeld op taal-gebied en kunnen we denken via woorden & zinnen.

Denken 'voor' de taalontwikkeling was eerder via gevoelens.. Soms heb je een gedachte dat je niet onder woorden lijkt te krijgen omdat deze voornamelijk berust op een gevoel zonder woorden.

Toegevoegd na 2 minuten:
of instinctief en strategisch zoals een leeuw als die zijn prooi wil vangen.. ..