Creativiteit (lat. creatio = scheppen) is het vermogen om nieuwe en/of ongebruikelijke oplossingen voor bestaande problemen te vinden.

nl.wikipedia.org/wiki/Creativiteit

Toegevoegd na 21 minuten:
Eigenlijk is iedereen voortdurend creatief: geen twee gedachten zijn ooit hetzelfde. Toch noemen we sommige mensen 'creatief' en denk je misschien dat je dat zelf niet
bent.

Creativiteit is niet alleen weggelegd voor schrijvers en kunstenaars. Creativiteit is een professionele competentie waarover je ook in minder tot de verbeelding sprekende beroepen moet beschikken. Creativiteit betekent dan ook niet een regelmatige inval van genialiteit, maar eerder dat je met oorspronkelijke oplossingen aan komt zetten die relevant zijn voor je bezigheid. Iedereen is van nature creatief en kan leren zijn creatieve vaardigheden beter te benutten.

Psychologisch onderzoek heeft vier manieren opgeleverd waarmee je tot wel 10 keer creatiever kunt worden:

1. Onthoud ideeën die je te binnen schieten
2. Daag jezelf uit
3. Verbreed je kennis en vaardigheden
4. Omgeef jezelf met gevarieerde prikkels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wikipedia verslaat het woordenboek! + ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt! wat ik minder vind van wiki is het woord: " problemen".
nadat ik m geplaatst had baalde ik er van dat ik dat niet heb veranderd in "uitdagingen" en je krijgt de plus terug. Het komt beide op hetzelfde neer toch? :)

Andere antwoorden (6)

Aldus de dikke Van Dale:

 cre·a·ti·vi·teit de; v scheppend vermogen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Dikke van Dale geeft woordbetekenissen, geen definities.
Scheppingskract, vindingrijkheid. Als je creatief bent heb je dusdanig veel fantasie dat je snel een oplossing gevonden hebt.

Toegevoegd na 43 seconden:
correctie; scheppingskracht.
14 jaar geleden
Creativiteit is de juiste combinatie van iets nieuws zien (kansen of oplossingen voor problemen), iets nieuws vinden en iets nieuws doen of maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
creativiteit
cre - a - ti - vi` teit de -woord (vrouwelijk) scheppingskracht; het voldoen aan de vormdrift
gevonden op http://www.woorden.org/woord/creativitei

creativiteit
creativiteit definiëren we conform Ben Tiggelaar (Internetstrategie, 2000) als het oplossen van problemen door iets oorspronkelijks te ontwikkelen. Creativiteit is essentieel voor: 1. het kunnen inzetten van de beschikbare kennis, op een manier die waarde vertegenwoordigt binnen klantrelaties; 2. het ontwikkelen van nieuwe kennis binnen de organisa
Gevonden op http://www.encyco.nl/nol.php

Creativiteit
Met originele oplossingen komen voor problemen die met de functie verband houden. Door verbeeldingskracht nieuwe werkwijzen bedenken.
Gevonden op http://www.sn.nl/sn/home/trainingen-en-o

creativiteit
Synoniem: probleemoplossend vermogen
Meer algemene term: cognitie
Rubriek: S14.3 persoonlijkheid
Gevonden op http://www.thesauruszorgenwelzijn.nl/cre

Creativiteit
Met oorspronkelijke oplossingen komen voor problemen die met de functie verband houden. Nieuwe werkwijzen bedenken ter vervanging van bestaande.
Gevonden op http://members.home.nl/e.lansu/Competent

Creativiteit
Het Denkproces waardoor uit de menselijke Geest nieuwe Inzichten (via Inductie) tot stand komen. Vaak scheppen deze nieuwe inzichten de mogelijkheid om nieuwe Toepassingen (via Deductie) te maken, die werken, Mooi en/of Nuttig zijn.
Voorbeelden - Kunst scheppen, nieuwe Organisaties tot stand brengen, nieuwe Theorieën formuleren
Synoniemen /
Gevonden op http://psy.cc/psy/wiki/pmwiki.php?n=Begr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De definitie van creativiteit is:
scheppingskracht; (zó meen ik).

Er is sprake van:
een 'geestelijke scheppingskracht'
(die 'de theoretische creaties'
voortbrengt door 'te denken');

en:

er is sprake van:
een 'fysieke scheppingskracht'
(die 'de praktische creaties'
voortbrengt door 'te doen')...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Definitie
Creativiteit = komt met originele of nieuwe ideeën en oplossingen. Vindt invalshoeken die afwijken van de gevestigde denkpatronen.