Worden we bewust geboren?

Je bent op aarde gezet, levend gemaakt. Maar hebben we daar ook onze toestemming voor gegeven, dat we bewust/onbewust worden geboren. Willen we wel geboren worden? Of gaat dit buiten ons om?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K
erotisi
8 jaar geleden
Biologisch gezien wil een baby geboren worden, want de foetus zorgt er voor dat de zwangerschap beeindigt wordt dmv hormonale invloeden op de moeder. Maar of je dat ook meteen als een bewust wil van de foetus kind zien....misschien onbewust wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ziel wil je leren, totdat volmaaktheid is bereikt. Daarvoor maakt hij/zij herhaaldelijk gebruik van een aards lichaam (reïncarnatie). Je kunt dus stellen dat je bewust kiest om her(g)eboren te (willen) worden.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat is een onbevestigde theorie die niet is geworteld in welke waarneming dan ook - sterker nog, die geen enkele relatie heeft met welke kennis van de natuur om ons heen dan ook.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het spirituele denkt men dat een kinderziel de ouders kiest. Dit heeft ook zijn inslag in het geloof in reïncarnatie.

Antwoorden (3)

Nee, we worden niet bewust geboren.
Volgens de biologie (de categorie die je hebt gekozen ) is er niets voor de conceptie.
8 jaar geleden
De beslissing om een kind ter wereld te brengen ligt bij de ouders, niet bij ons (de kinderen). We worden dus niet bewust geboren maar als alle levende wezens doen we er vanaf het allerprilste begin (na de bevruchting) alles aan om in leven te blijven en dus ook levend ter wereld te komen. Dat doen we niet bewust maar je kunt op deze manier wel spreken van een duidelijke wil om geboren te worden en op te groeien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het minnetje is niet van mij, maar ik vind het woordje "wil" in je laatste zin zeer onterecht gebruikt.
"Wil" mijn auto stoppen als ik vol op de rem trap? Hij probeert wél zo snel mogelijk tot stilstand te komen.
En de computer grijpt in als één van de wielen daarbij dreigt te blokkeren. "Wil" hij slippen voorkomen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Computers en auto's zijn geen levende wezens en hebben per definitie geen eigen wil. Een embryo kan je daar niet mee vergelijken. Dat streeft, als elk leven, ernaar zichzelf in stand te houden en dat heb ik omschreven met de term wil.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is maar net met welke insteek je deze vraag benadert. Wetenschappelijk of biologisch gezien: nee. Gezien van uit de mens: onze oudste dochter zei ons toen ze vier was "dat ze graag weer bij God wegwilde omdat ze mij blij wilde maken en ze mij koos omdat mijn ogen lachte". Wij zijn zelf niet gelovig en God is geen besproken onderwerp bij ons thuis.
Bewijzen zullen moeilijk te genereren zijn voor dit vraagstuk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ WendyLopez, is het niet heerlijk om mee te maken, dat een kind zich zo uit? Als je daar iets meer aan verbind, en het tevens je moederlijke gevoel bevestigt, staat het je vrij natuurlijk.
Bedenk echter ook, dat elk woord wat het kind gebruikt, is aangeleerd ná de geboorte.
En in 4 jaar horen oortjes veel, en maken de jonge hersenen overwerk.... Het woord God op zich, is al een uitlating van onze mensen wereld, met alle bedenksels er omheen, hersenwerk dus.
De kleine hummel kan niet verlaten waar ze nooit los van is geweest....
Maar als mijn denken daar mee gaat stoeien, is van genieten natuurlijk geen sprake meer ;-) Een bijzondere herinnering lijkt het me wel.:-)
Bewust, zoals je het in je vraag gebruikt, betekend dat je wetend bent.

Bewust kan slechts één oorzaak hebben, dat je hebt geleerd of ervaren, en dit vervolgens hebt opgeslagen als kennis in je geheugen.
En dat is vóór je geboorte niet het geval.

Biologisch gezien, is voor de geboorte je brein al wel in ontwikkeling, en deze hersenen functioneren (daar waar dit inmiddels kan) volgens de norm van dat wat we Leven noemen, door het organisme wat we zijn in stand te houden en te laten voortduren.
Dit doen je hersenen nog steeds, en daar ben je niet bewust van, het is ook erg veel..
Wel kun je inmiddels bewust zijn van het denkbeeld die je van je hersenen hebt, want dat heb je dan geleerd.

De wil, die in je vraag besloten ligt, is altijd een oorzaak van denken, en dus je geheugen met wat je hebt geleerd.
Geen geheugen - geen denken - geen wil..

Het is maar goed dat wij als geborenen, geen denken hadden bij het moment van ontstaan, we zouden daar ook een zooitje van maken, terwijl we nog niet eens volledig 'af' waren als organisme...;-)
Denken, dat wat na de geboorte kan groeien door de opslag van situaties en reacties om je heen, is immers functioneel dualistisch van aard, waardoor voor het eerst de keuze ontstaat die het dualisme voortbrengt.
Leven zelf, heeft aan dat dualistische proces geen boodschap, het kan er slechts indirekt door worden beïnvloed, door het denken wat we doen met ons hersengereedschap.

En dus hebben we alles, helemaal alles...gekregen.
Niets zelf gedaan...nog niet.
;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
De kennis die wij voor dit aardse leven hebben opgedaan kan ons in dit aardse leven [weer] bewust worden. Alles is gericht op het vergroten van ons bewustzijn. We zijn allen op weg. De evoluatie van de mens(enziel).