hoe zou het zijn als er geen tijd zou zijn

ik las laatst in een boek dat iemand terug naar het begin ging nog voordat er een tijd bestond. Ze zeiden dat alles heel snel ging en toch heel lang duurde dus nu is mij vraag hoe zou het zijn als er geen tijd zou zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig de Hermetica gelezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee;)

Het beste antwoord

Niet.

Of niets.

Zijn is een zekere tijd bestaan.

Zijn en tijd zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Wat het verhaal betreft, je kunt niet terug naar 'voordat er tijd bestond', omdat het woord voordat verondersteld dat het om een tijdstip voor een ander tijdstip gaat, daarvoor is tijd nodig.

Ook als er wel een begin(punt) van de tijd is, is er geen moment 'voordat de tijd begint'.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Ha, die Burdy;

Lijkt me ideaal, dan hebben we alle tijd....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niks; dan heb je nergens tijd voor.
13 jaar geleden
We hebben de tijd nu nodig omdat we zoveel te doen hebben. Al onze bezigheden en plichten zijn aan tijd verbonden. Dus om de tijd weg te nemen zullen onze bezigheden ook weggenomen moeten worden en moeten we dus in feite terug in de tijd. Maar dan nog kunnen we niet zonder 'tijd'. Als je geen tijdsbesef hebt dan is er nog altijd de dag en de nacht. 's nacht kan je vrij weinig doen omdat het donker is dus doe je je 'taken' overdag. Die moeten afgerond zijn voordat het donker is enz. Dus zonder tijd, geen structuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben allemaal een uurwerk....
Maar bestaat tijd wel?
En als er tijd is....is een mensenleven dan lang?
En als je sneller bent dan licht ...is er geen tijd
En in Gambia betekent eventjes op de taxi wachten ....eventjes kan daar een hele dag zijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder tijd, is er geen verandering. Alles wat er nu is, heeft tijd nodig gehad om te ontstaan. Als er geen tijd zou zijn, zou er dus niets zijn.

Toegevoegd na 12 uur:
Als je bedoelt, hoe zou het zijn, als de tijd nu opeens zou stoppen, dan zou de wereld en de rest van het universum één grote 3D-foto zijn. Stilstaand.

Dat roept dan natuurlijk wel weer de vraag op wat dan het mechanisme van tijd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijd is uitgevonden door de mens, het is de vierde dimensie. Tijd is uitgevonden zodat we kunnen terugverwijzen naar gebeurtenissen uit het verleden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus dat kunnen we niet weten, want we proberen als instinctief alles in tijd uit te drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitvinding is ook een groot woord, maar er hebben vele filosofen diep over nagedacht hoe je tijd moest definiëren.
Tijd is er wel maar wordt de hele dag door 'anders' beleefd.
Zo gaat het wanneer je het fijn het druk hebt de tijd veel sneller dan wanneer je 5 minuten in de kou moet wachten op de trein. Tijd is handig voor afspraken en dergelijke. Maar de dag en de nacht geven duidelijk genoeg aan hoe de natuur het wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat de vraag: pardon, weet u soms hoelaat het is? vrij overbodig wordt:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als er helemaal niets zou zijn zou er ook geen tijd (en ruimte) zijn. Maar omgekeerd? Dat het in feite voor ons beperkt verstand niet bevatbaar is blijkt al wel eruit dat in dat boek dat je las de auteur er ook niet aan ontkomt. Je schrijft dat ze zeiden dat alles heel lang duurde. Dus was er kennelijk toch wel iets van tijd aanwezig. "Duur" is een synoniem van tijd immers. En zo ook wat betreft dat alles heel snel ging. Dat betekent ook dat er dus wel tijd was. En zodra we ons iets moeten voorstellen dat niet denkbaar is verliezen we ook vaak onze realistische blik op de zaak. Want als alles heel snel gaat en tegelijkertijd (..) toch lang duurt is wel erg tegenstrijdig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het ook kunnen zijn dat het ervaren van 'korte of lange' duur niets zegt over de werkelijke tijd, maar met een persoonlijke ervaring van het NU?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hoe zijn die dan te scheiden? Is er ooit een subjektieve notie van iets geweest zonder de objektieve kant? Lijkt me niet. Mogelijk dat we nooit iets objektiefs kunnen kennen omdat zodra we kennen dat een subjekt verondersteld, namelijk wijzelf. Natuurlijk bestaat de kosmos ook als wij niet bestaan maar niet precies zo als ie nu bestaat want immers zonder ons. Daarentegen kunnen we een verkeerd idee van die kosmos hebben zonder dat dat die constellatie ook maar een haar verandert. Als ik het me goed herinner uit colleges die ik volgde jaren geleden wordt dit probleem, dat er geen objektieve kennis mogelijk is, het psychologisme genoemd, een term afkomstig van Husserl. Dus: je hebt gelijk. Maar het lijkt me daarentegen zeker dat als er geen werkelijke tijd zou zijn er ook geen persoonlijke ervaring van het nu(een moment, dus deel van de tijd) zou kunnen wezen.
Als er geen tijd zou zijn, dan kun je de tijd ook niet meer terug draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men zou nooit meer te laat komen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In wezen is er geen tijd, alleen het NU.

De mens heeft van de natuurlijke dagindeling licht en donker, met daarin zijn biologische behoeften [slaap, eten, licht, donker, noem maar op] zo ingedeeld dat het voor hem sociaal en maatschappelijk leefbaarder maakt.

De geest van die mens is niet gebonden aan de 'menstijd'.
Waar deze zich op concentreert, daar is hij.

Vanuit de aardse mens bezien kan tijd als langzaam ervaren worden, en via de geest als een flits.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zouden we een apparaat uitvinden met allemaal tandwieltjes die enigsinds synchroon loopt met de stand van de planeten en gaat iedereen het gebruiken om afspraken na te komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
oh en ik weet al een goeie naam voor het apparaat...een klok!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijd en ruimte zijn met elkaar vereven.
Geen tijd; geen ruimte!
Je kan niet zeggen "voordat er tijd bestond", Ruimte bestond toen nog niet. Moeilijk voor te stellen? Klopt!
Zelfs de slimste mensen ter wereld buigen zich over dit onderwerp.... deel van de kwantummechanica. Zat te vinden op internet. Type maar eens "space time" in op youtube...
13 jaar geleden
Tijd is geld.. Zonder tijd geen geld?
Dan kun je dus niet in je primaire levensbehoeften voorzien.. En dus is er niks als tijd niet zou bestaan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men zou volgens mij veel relaxter zijn. Wij zijn vreselijke mensen van de klok. Het is niet voor niets dat ze zeggen:

De europeaan heeft het horloge en in Afrika hebben ze de tijd.

Hoe waar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij hebt het over het paradijs .
we moeten nog even wachten als we de Bijbel moeten geloven.
daar gaat alles gemoedelijk aan toe.
misschien maakt onze generatie dat niet meer mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijd is voor ons mensen een onmisbare dimensie, we kunnen immers elkaar alleen ontmoeten wanneer we tijd en plaats afspreken.
Dat heeft te maken met de werking van ons bewustzijn, het nu is een moment, die een gedachte duurt.
Dus kunnen we alleen communiceren als we in dezelfde tijd(fase) met elkaar verbonden zijn.
Zou je God als voorbeeld nemen , in mijn optiek is HIJ tijdloos, dan kan HIJ alleen met ons communiceren wanneer HIJ in ons tijdsframe zit.(ofwel onze tijd opzoekt)
Het niet onderhevig zijn aan tijd heeft als nadeel dat je ook een enorm mentaal vermogen nodig hebt, je moet immers alles tegelijk overzien, als er geen tijd bestaat zul je (vermoedelijk) ervaren dat alles op hetzelfde moment gebeurt.
Tijd biedt ons dus een structuur die we nodig hebben om te kunnen functioneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn al veel antwoorden gegeven ik mis wat filosofische namen hoe die er over denken dus daar ga ik wat aanvulling op geven. Als wij de grote filosoof Martin Heidegger mogen geloven (alsmede trouwens vele andere fenomenologen / existentialisten, hij is de grootste) dan is het een primaire essentie van zijn dat wij zijn in een bepaalde tijd. Tijd is essentieel voor onze waarneming. Zonder tijd kunnen wij niet waarnemen, zonder tijd zijn wij niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijd is een illusie en bestaat niet echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als tijd niet bestaat, hoe verklaar jij dan het verloop der dingen?