Wie is de grondlegger van het materialisme? En wat waren zijn gedachten daarover?

Met gedachten bedoel ik hoe hij er over dacht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag ; ik heb ook even heel diep moeten graven , vergifitigd met de 'hedendaagse' definitie van (hedonistisch) materialisme als in 'bezitsdrang' - dat hier natuurlijk niks nakkes nada mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is weer een heel andere stroming / denkwijze, die geheel niet samen hoeft te hangen met het materialisme - noch daaraan tegengesteld hoeft te zijn. Dat heeft alles met marktwerking enzo te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is geen 'foute' betekenis ; meer een zelfde naam voor een ander veschijnsel. Homoniemen zijn niet fout ofzo

Antwoorden (2)

Materialisme is niet zozeer iemands bedenksel / ideologie, en wellicht is het handig even duidelijk te scheiden dat je filosofisch materialisme hebt (waar onder andere concrete wetenschap onder valt) en het 'consumenten-materialisme' dat we waarnemen als verschijnsel in de samenleving (hebben-hebben-hebben ; keeping up wit the Joneses etcetera.). Die twee hebben eigenlijk geen echte overlap, voor daar vergissingen over bestaan).

Iemand kan absoluut filosofisch of wetenschappelijk materialist zijn (zoals ik) maar geen hogere waarde aan bezittingen toekennen (zoals ik). De tegenhangers van dit filosofisch materialisme zijn idealisme en spiritualisme. Atheisme is een belangrijk kenmerk van materialisme.

Materialisme is geen stroming of levensfilosofoe in die zin dat je daar meteen namen van grote denkers met complete ideeën achter kunt plaatsen ; ongeveer de hele humanistische Canon komt in aanmerking, alsook de meeste denkers uit de verlichting. Het is feitelijk het pogen te definieren van een verschijnsel, van dat was is. Als je namen moet noemen komt wellicht Ludwig Feuerbach nog bet dichtst in de buurt, die als voornaamste speerpunt formuleerde dat God een bedenksel is van de mens, en religie een compensatie voor onze tekortkomingen. Hij pleitte voor ene beschaving die niet was gebaseerd op (in de grond onbewijsbare) religies, maar op (waarneembare, meetbare, wetenschappelijke) natuurwetenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een zij: Ayn Rand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toch de gondlegster van het - wel wat gekunstelde - objectivisme ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind 't antwoord ook wel wat karig, alleen maar een naam. Niet even een linkje, of even wat uitleg over die mevrouw.